2,000 lot perniagaan untuk usahawan belia KL, Putrajaya: Annuar Musa

Putrajaya: Kementerian Wilayah Persekutuan menyasarkan untuk menyediakan 2,000 lot perniagaan untuk belia bandar di bawah program Usahawan Belia Bandar Wilayah Persekutuan dalam dua tahun, kata Menteri Tan Sri Annuar Musa.

Pada masa ini, dia mengatakan terdapat 1.122 lot perniagaan di 169 lokasi di sekitar Kuala Lumpur dan Putrajaya yang telah disediakan di bawah program ini untuk menolong belia bandar yang terjejas dan kehilangan sumber pendapatan mereka kerana wabak COVID-19.
“Sekiranya satu lokasi memerlukan sekurang-kurangnya dua pekerja, sudah ada 4.000 peluang pekerjaan untuk belia, dan secara tidak langsung mereka akan mendapat manfaat daripada program ini,” katanya kepada media selepas menyampaikan lesen perniagaan kepada pengusaha belia Putrajaya hari ini.

Sejak diumumkan pada 7 Julai, program ini mendapat sambutan yang menggalakkan dengan sejumlah besar aplikasi, katanya.
Annuar berkata, kriteria asas untuk pemilihan program menghendaki pemohon menjadi pemastautin Putrajaya atau Kuala Lumpur, dan keutamaan akan diberikan kepada belia berusia antara 18 hingga 35 tahun yang kehilangan pekerjaan atau perniagaan kerana wabak COVID-19.
“Pemohon dengan pengetahuan luas yang berkaitan dengan premis yang dipohon akan menjadi kelebihan,” katanya.

Mengenai program ‘kawasan perdagangan bebas’, Annuar mengatakan bahawa kementerian menerima maklumat bahawa ada pihak yang berusaha untuk bertindak sebagai pengawal untuk mengawal kawasan tertentu untuk mengumpulkan sewa lokasi.

“Tidak perlu ada sistem yang menggunakan go-betweens atau orang tengah kerana setiap peniaga yang ingin berniaga hanya perlu berurusan dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Perbadanan Putrajaya supaya mereka dapat membuka gerai mereka di kawasan yang diluluskan dan mematuhi garis panduan yang telah ditetapkan, ”katanya.

Dalam perkembangan lain, Annuar mendesak semua anggota Parlimen untuk menyokong Belanjawan 2021 semasa sesi pengundian pada 26 Nov kerana penting untuk disahkan untuk memastikan bahawa masalah kewangan negara tidak terjejas.

“Tidak salah untuk kita mencadangkan dasar dan penambahbaikan seperti penerusan moratorium dan pengeluaran dari Akaun I. Kumpulan Wang Simpanan Pekerja.
“Saya rasa mereka bermanfaat dan sesuai, jadi pemerintah harus memperhatikan. Jadi ini tidak bermaksud ketika Belanjawan dibentangkan … itu saja, dan cadangan lain tidak dapat dibuat. Itulah perbahasan,” katanya tambah. –BERNAMA

Maay News
National Desk