2068 kes baru, tiga kematian: DG Kesihatan

Kuala Lumpur: Jumlah kes baru COVID-19 harian di Malaysia kekal dalam empat digit dengan 2,068 kes dicatatkan hari ini, menjadikan jumlah kes di negara ini sehingga 115,078. Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata 23,433 kes masih aktif. Dia mengatakan hanya dua kes baru hari ini dari luar negara.

“Selangor melaporkan jumlah kes harian baru tertinggi pada 776, dengan 425 dari kelompok dan pemeriksaan dilakukan pada kontak dekat pesakit COVID-19, yang secara aktif dilakukan di lapangan. Ini diikuti oleh Kuala Lumpur yang mencatatkan 457 kes, sementara Sabah mencatat 254 kes. 18 daripada kes yang dilaporkan berkaitan dengan kelompok di lokap, depot tahanan imigresen dan penjara yang melibatkan Kluster Penjara Jalan Harapan (13 kes), Kluster Tembok Gajah (4) dan Kluster Pagar Siput (satu), katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sementara itu, Dr Noor Hisham mengatakan terdapat tiga kematian yang dicatatkan hari ini, semuanya melibatkan warganegara Malaysia. Yang pertama melibatkan seorang lelaki berusia 69 tahun dari Negeri Sembilan dengan diabetes, tekanan darah tinggi, penyakit buah pinggang kronik dan dislipidemia. “Kes kematian kedua melibatkan seorang lelaki berusia 94 tahun dari Selangor yang menghidap diabetes, tekanan darah tinggi, demensia dan bronchiectasis.

“Kes kematian ketiga melibatkan seorang wanita berusia 58 tahun dari Kuala Lumpur yang menghidap diabetes, tekanan darah tinggi, jantung dan buah pinggang,” katanya. Menurut Dr Noor Hisham, 2.230 pesakit telah pulih hari ini, menjadikan jumlah kes yang pulih sepenuhnya menjadi 91.171 kes. Dia menambah bahawa 126 kes kini dirawat di Unit Rawatan Rapi, dengan 54 daripadanya memerlukan sokongan pernafasan.- BERNAMA

Malay News
National Desk