400,000 calon peperiksaan kembali ke sekolah

Petaling Jaya: Sudah tiba masanya untuk 400,000 calon peperiksaan Malaysia ketika mereka kembali ke sekolah untuk menyemak semula peperiksaan tatap muka untuk peperiksaan mereka.

Calon-calon ini yang akan menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2020, Sijil Vokasional Malaysia, Sijil Kemahiran Malaysia, Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia, Sijil Tinggi Agama Malaysia dan Diploma Vokasional Malaysia serta peperiksaan peringkat antarabangsa lain yang disahkan oleh kementerian mulai seterusnya bulan dan seterusnya kembali ke lebih daripada 2,400 sekolah menengah di seluruh negara.

Setelah hampir empat bulan berada di luar kelas, calon-calon peperiksaan ini kembali ke bilik darjah mereka pada hari Rabu (20 Jan) pagi.

Di bawah pengawasan guru mereka yang ditempatkan di pintu masuk, pelajar memeriksa suhu mereka sambil memastikan jarak fizikal dijaga.

Pemeriksaan oleh The Star di beberapa sekolah di seluruh negara menunjukkan bahawa para calon berhati-hati untuk berjauhan antara satu sama lain ketika mereka menunggu giliran untuk memasuki perkarangan sekolah.

Sementara itu, kira-kira 4.3 juta kanak-kanak dari prasekolah hingga Tingkatan Empat mengikuti pengajaran dan pembelajaran di rumah yang dilakukan oleh gurunya kerana pandemi Covid-19 membuat mereka tidak menjejakkan kaki ke kelas mereka.

Sumber: The Star