Agong menggesa rakyat Malaysia untuk tetap tenang, jangan panik

Place of King Malaysia

Petaling Jaya: Raja akan berunding dengan semua raja-raja Melayu sebelum membuat keputusan mengenai cadangan yang dikemukakan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin kepadanya pada hari Jumaat (23 Okt), kata Pengawas Rumah Tangga Istana Negara Datuk Ahmad Fadil Shamsuddin.

Fadil mengatakan bahawa Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah mendesak rakyat untuk tetap tenang dan tidak berspekulasi kerana keprihatinan utamanya adalah kesejahteraan rakyat dalam memerangi wabak Covid-19.

“Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri di Istana Abdul Aziz di Kuantan pada jam 5 petang semalam (23 Okt).

“Penonton diusulkan oleh Muhyiddin berikutan mesyuarat khas Kabinet yang dipengerusikan olehnya di Putrajaya pagi semalam.

“Dalam pertemuan satu setengah jam itu, Sultan Abdullah disajikan dengan usul-usul yang diputuskan dalam mesyuarat khas Kabinet untuk pertimbangannya dan atas persetujuannya untuk dilaksanakan (dari proposal tersebut),” kata Fadil dalam satu kenyataan Sabtu (24 Okt).

Katanya, setelah pertemuan itu, Sultan Abdullah memutuskan untuk mengadakan pertemuan dengan Raja-Raja Melayu di Istana Negara untuk membincangkan dan meneliti cadangan yang dikemukakan oleh Muhyiddin.

“Oleh itu, Sultan Abdullah menasihati rakyat agar tetap tenang, jangan panik dan bersabar dalam keadaan semasa sambil menunggu keputusan mengenai cadangan tersebut.

“Setiap orang juga dinasihatkan untuk tidak membuat spekulasi yang dapat menimbulkan kekeliruan dan kebimbangan yang seterusnya akan mengancam keamanan negara kita yang tercinta,” kata Fadil dalam kenyataannya.

Dia lebih jauh menyatakan bahawa mengingat peningkatan kes Covid-19 dan kelompok baru, Raja mengulangi seruannya agar semua orang memainkan peranan mereka dalam mematuhi prosedur operasi standard yang ditetapkan oleh pihak berkuasa.

Pada hari Jumaat, Muhyiddin dan rombongan menteri dan pegawai tinggi pemerintah bertemu Raja di Kuantan untuk diduga mengusulkan pengisytiharan keadaan darurat, seperti yang diputuskan oleh Kabinet, kerana langkah-langkah sebelumnya yang dilaksanakan tidak cukup efektif untuk memerangi Covid-19 .

Di bawah Artikel 150 Perlembagaan Persekutuan, Perdana Menteri dapat menasihati Raja untuk mengumumkan keadaan darurat yang disesuaikan untuk menjamin keadaan tertentu yang mengancam negara.

Malay News
National Desk