Apa yang Berlaku pada Tubuh Semasa Memulakan Diet Keto?

Kuala Lumpur: Diet ketogenik, atau lebih dikenali sebagai diet keto, pernah menjadi cara popular untuk menurunkan berat badan. Ini adalah diet tinggi lemak dan rendah kalori.

Dilaporkan dari halaman Business Insider, Rabu, 30 Disember 2020, sementara diet keto terbukti dapat membantu menurunkan berat badan, penggunaannya menyebabkan perubahan besar pada metabolisme tubuh. Sebaliknya, ia juga boleh membawa kesan sampingan yang serius.

Makanan ini semakin popular kerana dijalankan oleh sejumlah selebriti dunia, mulai dari Kourtney Kardashian, Halle Berry, hingga Vanessa Hudgens. Sekiranya tujuan anda adalah menurunkan berat badan, keto berfungsi dengan berkesan.

Keto pada dasarnya menggantikan karbohidrat dengan lemak. Diet keto terdiri daripada 70 peratus lemak, 25 persen protein, dan 5 peratus karbohidrat. Sementara itu, perubahan drastik pada diet yang disarankan oleh USDA untuk orang Amerika, yang kurang dari 30 persen lemak, 20-35 persen protein, dan setidaknya 50 persen karbohidrat.

Oleh itu, apabila anda tidak makan karbohidrat, dalam beberapa hari pertama, anda mungkin mengalami keinginan gula yang kuat. Kerana badan anda menyesuaikan diri dengan membakar karbohidrat jadi satu-satunya tenaga yang tinggal adalah lemak.

Apabila anda membakar lemak secara berkala, anda akan mula melihat penurunan berat badan. Bergantung pada berat badan anda, anda mungkin menurunkan berat badan sehingga 1.5 paun pada minggu pertama.

Apabila anda membakar lebih banyak lemak, tahap insulin anda, hormon penyimpan lemak, menurun dengan ketara. Ini memicu buah pinggang untuk melepaskan sejumlah besar natrium ke dalam darah.

Sebenarnya ini boleh menyebabkan kesan sampingan yang biasa dikenali sebagai “keto flu.” Banyak diet keto mengalami gejala, seperti mual, sakit kepala, pening, kekejangan otot, dan tahap tenaga yang rendah.

Walau bagaimanapun, kebanyakan gejala ini hanya akan berlaku dalam beberapa minggu selepas memulakan diet. Selepas bulan pertama, timbangan akan kelihatan lebih baik. Walau bagaimanapun, penurunan berat badan bukanlah lemak, tetapi air.

Kerana sebilangan karbohidrat dalam metabolisme anda, termasuk glikogen, menahan air dan dengan itu membantu anda kekal terhidrat. Akibatnya, anda cenderung membuang air kecil lebih banyak, yang akan menurunkan kadar natrium anda lebih banyak, dan boleh menyebabkan dehidrasi, sembelit atau cirit-birit, dan bau mulut.

Selepas beberapa bulan, anda mungkin akan mencecah dataran tinggi yang terkenal. Ini adalah istilah umum dalam komuniti keto dan merujuk kepada masa ketika orang merasa lebih sukar untuk menurunkan berat badan.

Satu kajian, misalnya, mendapati orang yang berlebihan berat badan kehilangan purata 6.8 kilogram pada bulan pertama dan 4.9 kilogram lagi dalam dua bulan berikutnya. Tetapi, setelah itu, mereka tidak melihat perubahan berat badan, walaupun mereka mengikuti diet keto.

Pada masa kini, banyak orang berhenti keto. Itulah sebabnya para penyelidik sering berusaha untuk mengkaji kesan jangka panjang diet ini. Tetapi nampaknya, ada satu kumpulan yang umumnya berpegang pada keto. – sumber: liputan6

Malay News
Lifestyle Desk