Apple hadir dengan enjin cariannya sendiri

USA: Setakat ini, Apple membayar Google antara billion 1 miliar hingga ১২ 1.2 miliar setahun untuk menggunakan mesin carian Google pada peranti Apple. Tetapi perjanjian itu mungkin akan berakhir tidak lama lagi, dengan pihak penguatkuasa AS mengemukakan usul tidak percaya terhadap Google.
Walau bagaimanapun, Apple telah lama bersiap untuk menjauhkan diri dari Google. Menurut GSM Arena, Apple membawakan web crawler Applebot sendiri, yang pertama kali muncul pada tahun 2014. Apple akan menghidupkannya sekarang. Dengan mencari di skrin utama iOS-14, mereka akan melancarkan laman web mereka sendiri dan bukannya Google, kata media.

Walaupun tidak jelas seperti apa mesin pencari Apple, hampir jelas bahawa tingkah laku Apple dan Google sebagai penyedia carian utama untuk mengambil wang dari pelbagai peranti akan segera mendapat tekanan dari pengawal selia.
Tetapi Apple mungkin menghargai privasi. Kerana surat terbuka Tim Cook kepada pembeli, model perniagaan kami sangat mudah. Kami menjual banyak produk bersaiz besar. Tetapi kami tidak membuat pangkalan data profil berdasarkan e-mel pembeli untuk memantau minat pembeli. Saya tidak melihat maklumat yang tersimpan dalam simpanan iPhone atau iCloud. Kami tidak membaca e-mel atau mesej pembeli.
Walau bagaimanapun, media berita agak ragu-ragu tentang bagaimana Apple akan menjadi mesin carian yang berjaya tanpa membuat pangkalan data profil seperti pembeli. Kerana sejauh ini adalah mungkin untuk membawa hasil carian yang berjaya dengan menganalisis gaya carian pembeli dan maklumat yang mereka simpan.

Malay News
Technology Desk