Asas ekonomi Malaysia tetap kukuh – Tengku Zafrul

Kuala Lumpur: Asas sistem ekonomi dan kewangan Malaysia tetap kukuh di tengah turun naik dan kesukaran luaran, kata Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Aziz.
Walaupun menghadapi berbagai tantangan, dia mengatakan pemerintah akan terus mendukung rakyat, perniagaan dan pasar untuk memungkinkan ekonomi pulih ketika ekonomi global meningkat pada tahun 2021.
“Walaupun KDNK negara diperkirakan mencatat pengurangan 4.5% untuk tahun 2020, diharapkan dapat pulih sebanyak 6.5% – 7.5% pada tahun 2021, kira-kira sesuai dengan ramalan oleh IMF (7.8%), Bank Dunia (6.3%) ) dan Bank Pembangunan Asia (6.5%).

“Selagi vaksin, sementara hampir ditemukan, masih belum tersedia secara komersial, pemerintah tetap optimis dan berkomitmen untuk memastikan ruang fiskal yang mencukupi untuk menguruskan cabaran masa depan,” kata Tengku Zafrul dalam satu kenyataan hari ini.
Dia menambah bahawa PDB pada kuartal keempat 2020 (4Q20) diharapkan akan dipengaruhi oleh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (CMCO) yang telah dilaksanakan di seluruh Lembah Klang sejak 14 Oktober 2020, dan diperpanjang hingga 6 Disember 2020 hingga seluruh Semenanjung Malaysia kecuali beberapa negeri.
Walaupun CMCO diharapkan dapat mempengaruhi permintaan pengguna, ia mengatakan langkah-langkah di bawah Penjana dan Kita Prihatin mengenai subsidi gaji, insentif pengambilan pekerja dan latihan antara lain masih berlanjutan hingga akhir 2020, dan diharapkan dapat meredakan beberapa kesan dari berbagai iterasi MCO .

Untuk S320, KDNK Malaysia menguncup pada kadar yang jauh lebih perlahan iaitu 2.7% tahun ke tahun (YoY), berbanding penurunan dua digit sebanyak 17.1% YoY pada suku sebelumnya.
Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Datuk Nor Shamsiah Mohd Yunus berkata, peningkatan pertumbuhan dilihat di kebanyakan sektor ekonomi, terutamanya di sektor perkilangan, yang berubah positif berikutan aktiviti pengeluaran elektrik dan elektronik (E&E) yang kuat.
Dari sisi pengeluaran, permintaan domestik menguncup pada kadar yang lebih lambat, sementara eksport bersih meningkat kembali.
Berdasarkan suku tahun ke suku yang disesuaikan secara musiman, ekonomi berputar untuk mencatat pengembangan sebanyak 18.2%, berbanding -16.5% pada 2Q20.

Malay News
Business Desk