Berhenti menyebarkan khabar angin MCO – Ismail Sabri

Kelantan: Rakyat Malaysia diberitahu untuk berhenti menyebarkan maklumat yang belum disahkan mengenai spekulasi mengenai kemungkinan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (MCO). Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, berkongsi khabar angin seperti itu di media sosial hanya akan menimbulkan situasi seperti pembelian panik.

“Jangan terpengaruh dengan desas-desus di media sosial, misalnya, malam tadi ada perbincangan bahawa polis akan membuat sekatan jalan raya dan tidak membenarkan orang keluar dari rumah, tetapi tidak seperti itu berlaku.” Jadi, jangan risau, akan ada jadilah pengumuman esok … dan kita akan tahu apa yang perlu dilakukan selepas itu. Oleh itu, janganlah mendahului keadaan dan terus berleluasa membeli panik dan sebagainya, “kata Ismail, yang merupakan Menteri Pertahanan, kepada wartawan setelah menyampaikan banjir bantuan di kem Briged Infantri ke-8 di sini hari ini.Dia mengatakan kerajaan sentiasa mengambil kira pelbagai aspek dalam menangani wabak COVID-19, termasuk keperluan kesihatan dan ekonomi.

Sementara itu, ketika ditanya mengenai pencabutan sokongan Ahli Parlimen Machang, Datuk Ahmad Jazlan Yaakob terhadap kerajaan Perikatan Nasional (PN), Ismail Sabri mengatakan perkara itu akan dibincangkan oleh Majlis Tertinggi UMNO. “Saya hanya mengetahui tentangnya melalui media. Saya tidak pasti sama ada perkara ini dibincangkan di peringkat negeri atau tidak, ”kata Naib Presiden UMNO itu.

Ahmad Jazlan, yang juga ketua UMNO Kelantan, membuat pengumuman mengenai penarikan sokongannya terhadap kerajaan PN dalam satu sidang akhbar di Ibu Pejabat UMNO Kelantan di Kota Bharu semalam.

Sebelumnya, Ismail Sabri tiba di sini dengan pesawat A400M Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) untuk memeriksa pelaksanaan Operasi Murni untuk mangsa banjir dan juga untuk meninjau keadaan banjir di daerah Pasir Mas.

Di dalam pesawat itu terdapat barang bernilai RM100,000 yang disumbangkan oleh Kementerian Pertahanan, yang kemudian disampaikan oleh Ismail Sabri kepada mangsa banjir dalam upacara yang diadakan di kem di Pengkalan Chepa. Turut hadir Panglima Tentera Darat Jeneral Tan Sri Zamrose Mohd Zain dan komander Briged Infantri ke-8, Brigadier Jeneral Zamsari Abu Hasan.- BERNAMA

Malay News
National Desk

Leave a Comment