Biden mungkin akan meningkatkan perang teknologi China

USA: Joe Biden akan cuba turun dari birai di mana Pentadbiran Trump berada setelah perang berteknologi tiga tahun dengan China, kata seorang pemimpin kanan Parti Demokrat.

Barney Frank, bekas anggota kongres 16 penggal dan mantan ketua Jawatankuasa Kewangan House, memberitahu webinar Asia Times pada 22 Oktober bahawa tidak ada yang akan berubah dalam retorik Amerika terhadap China, tetapi bahawa Pentadbiran Biden akan meringankan beberapa teknologi Pentadbiran Trump sekatan perang sebagai balasan untuk konsesi China. AS telah melarang sekatan penjualan cip komputer kepada Huawei, ZTE, dan syarikat China lain dalam “senarai entiti” Jabatan Perdagangan, termasuk cip yang dibuat oleh syarikat asing dengan peralatan atau perisian Amerika.

Anggaran Rep Frank sesuai dengan pernyataan umum oleh bekas pegawai tertinggi Pentadbiran Obama yang kemungkinan akan kembali ke pejabat sekiranya Biden memenangi pilihan raya 3 November.

Perang teknologi Trump gagal memperlambat pelancaran jalur lebar mudah alih 5G Huawei, walaupun telah merosakkan perniagaan telefon bimbit syarikat. Huawei melancarkan chipset Kirin pada tahun 2018 yang direka oleh anak syarikatnya, HiSilicon, untuk memperkasakan telefon pintar kelas atasnya. Itu menamatkan ketergantungan China pada cip Qualcomm untuk telefon bimbit. China tidak mempunyai teknologi untuk membuat kerepek yang diserahkan kepada Taiwan Semiconductor Manufacturing Corporation. Pada bulan Julai, Departemen Perdagangan melarang Taiwan membuat kerepek untuk Huawei kerana menggunakan peralatan pembuatan AS.

Pada 9 September, saya menceritakan bahawa China dapat memberi kuasa kepada stesen pangkalan 5Gnya dengan cip yang lebih tua dan kurang cekap yang dapat dihasilkannya di rumah atau sumber dari pelbagai pembekal. Huawei dan syarikat China yang lain akan memenuhi semua pesanan mereka untuk peralatan 5G, termasuk enam juta stesen pangkalan di China sahaja.

Telefon pintar kelas atas dengan ciri intensif pengiraan seperti video gerakan perlahan memerlukan reka bentuk terbaru dengan lebar gerbang transistor hanya 7 nanometer. Cip terbaru menggunakan tenaga dengan lebih cekap. Hanya Taiwan dan Korea Selatan yang dapat menghasilkannya; raksasa cip AS, Intel mencuba tetapi gagal, dan mengumumkan pada bulan Julai lalu bahawa ia mungkin akan meninggalkan perniagaan pembuatan cip sepenuhnya. Walau bagaimanapun, stesen pangkalan 5G Huawei menggunakan grid kuasa dan bukannya bateri, dan beratnya 25 kilogram, supaya saiz dan berat tambahan cip yang kurang maju tidak menimbulkan kerugian.

Sementara itu, TSMC telah memperoleh lesen dari Jabatan Perdagangan untuk menjual cip Huawei yang kurang maju, atau “proses matang” dengan lebar gerbang transistor 28 nanometer ke atas, menurut penerbitan perdagangan. Jabatan Perdagangan belum memberikan penjelasan mengenai kelenturannya

Selebihnya media telah mulai mengejar ketinggalan. Tajuk utama Bloomberg pada 22 Oktober menyatakan, “China mengalahkan Trump dengan menyimpan cip yang diperlukan untuk China 5G.” Kisah Bloomberg menambah, “Huawei Technologies Co diam-diam menghabiskan berbulan-bulan berlumba-lumba untuk mengumpulkan cip radio kritikal menjelang sekatan pentadbiran Trump, memastikan ia dapat terus membekalkan syarikat penerbangan China dalam pelancaran teknologi 5G bernilai $ 170 bilion mereka sekurang-kurangnya pada tahun 2021.” Orang dalam industri semikonduktor telah mengetahui perkara ini selama berbulan-bulan.

Perniagaan telefon bimbit Huawei akan menderita kerana bekalan cip Kirin habis, dan pesaing China seperti Xiaomi dan Oppo akan memenangkan sebahagian daripada perniagaan pengguna Huawei. Tetapi perniagaan telefon bimbit adalah urusan dengan margin rendah dan tinggi. Bahagian Huawei yang paling menguntungkan adalah perniagaan pembawa (yang menjadikan peralatan jalur lebar mudah alih) dan perniagaan awan, yang mengintegrasikan jalur lebar dengan perisian perusahaan.

Sementara itu, China mempunyai sumber daya yang besar untuk mencapai kemandirian semikonduktor, dengan mengambil seperlima jurutera fabrikasi Taiwan untuk memulakan produksi domestik. Saya mengutip seorang eksekutif industri China dalam laporan saya pada 9 September: “Senario kes terbaik bagi Amerika adalah perjanjian mengenai pangsa pasar [di China], di mana syarikat AS bertahan. Skenario pada masa ini adalah bahawa hanya tinggal beberapa saat sebelum mereka tidak melakukannya. China tidak perlu mengeksport – mereka hanya perlu menghasilkan untuk penggunaan mereka sendiri dan itu menghapuskan syarikat AS. ” Berapa lama masa yang diperlukan tidak jelas. Sejumlah besar teknologi canggih yang diperlukan untuk fabrikasi semikonduktor kelas atas tidak mudah dikuasai, tetapi mereka terkenal, dan jurutera bahan Cina mendominasi industri ini.

Pertubuhan keselamatan negara AS telah menjadikan teknologi penafian semikonduktor sebagai artikel kepercayaan. Anggota Kongres Frank memberitahu webinar Asia Times bahawa jika Biden menang, “Dasar Amerika terhadap China adalah salah satu bidang di mana anda akan melihat perubahan paling sedikit dari dasar Trump.” Biden “di sini lebih daripada di daerah lain akan dibendung oleh kemarahan yang dirasakan oleh kebanyakan orang Amerika tentang bagaimana ekonomi berkembang dan semakin sedikit orang telah membagikannya,” tambahnya.

Walaupun demikian, Frank meneruskan, Pentadbiran Biden akan bersedia meredakan sekatan terhadap tekno