Bumi lebih dekat dengan lubang hitam

Lubang hitam adalah kawasan alam semesta di mana wujud daya tarikan graviti yang kuat. Kekuatan ini sangat kuat sehingga cahaya bahkan tidak dapat keluar dari kawasan itu. Menurut saintis, setelah kematian bintang besar, ia berubah menjadi lubang hitam.
Letupan bencana terakhir di pusat Bima Sakti berlaku kira-kira 3.5 juta tahun yang lalu hari ini. Dinosaur dianggap telah dihapuskan dari muka bumi oleh kesan asteroid 63 juta tahun yang lalu.
Bumi adalah salah satu anggota keluarga Matahari. Dan seluruh keluarganya, termasuk matahari, terapung di galaksi yang disebut Bima Sakti atau Bima Sakti. Terdapat lubang hitam besar tepat di tengah galaksi ini. Satu kajian baru mendakwa bahawa jarak Bumi dari lubang hitam itu, yang telah diketahui sejak sekian lama, tidak tepat. Telah dikatakan bahawa bumi lebih dekat dengan lubang hitam itu.

Kajian baru itu diterbitkan oleh jurnal ilmiah Publications of the Astronomical Society of Japan, menurut laporan di akhbar Independent Britain. Kajian itu dilakukan oleh saintis di projek angkasa VLBI Explorasi Radio Astrometri (VERA) di Jepun. Sejak tahun 2000, para saintis di projek ini telah berusaha untuk membuat gambar tiga dimensi mengenai halaju dan struktur khas pelbagai objek di Bima Sakti.
Dalam hal ini, gelombang cahaya, radio atau suara telah digunakan melalui teleskop untuk mendapatkan gambar langit yang terperinci. Untuk ini, teleskop radio telah dipasang di seluruh Jepun. Ini telah meningkatkan daya pemerhatian para saintis sehingga mereka dapat mengesan walaupun duit syiling terbaring di dada bulan.

Menurut artikel penyelidikan, dengan menggunakan data yang diperoleh sejauh ini, para saintis projek VERA telah menentukan kedudukan dan halaju berbagai objek di galaksi. Mereka juga telah mengenal pasti lokasi pusat Bima Sakti. Tepat di tengahnya adalah bintang di lubang hitam Sagittarius.
Lubang hitam adalah kawasan alam semesta di mana daya graviti yang kuat wujud. Kekuatan ini sangat kuat sehingga cahaya pun tidak dapat keluar dari kawasan itu. Menurut saintis, setelah kematian bintang besar, ia berubah menjadi lubang hitam. Secara beransur-ansur, lubang hitam mulai tumbuh, menelan benda-benda lain di sekitarnya dan menahan jisimnya di dalamnya. Lubang hitam di tengah Bima Sakti adalah 4.2 juta kali lebih besar daripada Matahari. Para saintis percaya bahawa kebanyakan galaksi mempunyai lubang hitam besar di pusatnya.

International Astronomical Union, sebuah organisasi ahli astronomi di seluruh dunia, telah mengatakan sejak tahun 1975 bahawa jarak Bumi dari Sagittarius, lubang hitam di pusat Bima Sakti, adalah 26.600 tahun cahaya. Cahaya melalui sifar menempuh jarak tiga ratus ribu kilometer sesaat. Oleh itu jarak perjalanan cahaya dalam satu tahun adalah satu tahun cahaya.

Penyelidikan baru mendakwa bahawa jarak Bumi dari Sagittarius sebenarnya adalah 25,600 tahun cahaya. Dengan kata lain, bumi lebih dekat dengan lubang hitam itu daripada dua ribu tahun cahaya daripada idea konvensional.
Kajian ini telah mendedahkan maklumat yang lebih mengejutkan. Kelajuan bumi di sekitar pusat Bima Sakti telah diketahui sejak sekian lama pada 220 kilometer sesaat. Tetapi penyelidikan baru mendakwa bahawa kelajuan Bumi sebenarnya 226 kilometer sesaat.
Para saintis mendakwa bahawa letupan besar terakhir di pusat Bima Sakti di Sagittarius berlaku kira-kira 3.5 juta tahun yang lalu hari ini. Dinosaur dianggap telah dihapuskan dari muka bumi oleh kesan asteroid 63 juta tahun yang lalu. Kerana Sagittarius-A, setelah ledakan itu, dua garis atom berbentuk awan menyebar dari pusat Bima Sakti hingga dua juta tahun cahaya. Para saintis mengatakan bahawa lubang hitam berkelakuan seperti “naga tidur” selepas letupan itu.

Tetapi saintis telah melihat kilauan aneh dari Sagittarius tahun lalu. Walaupun setakat ini mereka tidak dapat memberikan penjelasan.
Para saintis di projek VERA kini merancang untuk memerhatikan struktur dan pergerakan banyak lagi objek di Bima Sakti. Dalam kes ini, mereka ingin menggunakan data dari Rangkaian VLBI Asia Timur (EAVN). Projek EAVN berfungsi dengan data dari teleskop yang dipasang di Jepun, Korea Selatan dan China.

Malay News
Technology Desk