Cara cara mengurangkan tekanan semasa Pandemic

Reducing Stress in Pandemic

Kuala Lumpur: Sejak Disember 2019, dunia telah dipengaruhi oleh Covid-19 bukan hanya dari segi ekonomi atau fisiologi tetapi juga psikologi. Perjuangan itu bermula dari kebimbangan yang semakin meningkat dan bimbang dengan peningkatan jumlah kes dan kadar kematian, berjuang untuk mendapatkan sebungkus nasi atau makanan asas di pinggan, atau pengasingan diri, yang menyebabkan kegelisahan teruk di kalangan banyak rakan kita , rakan sekerja dan ahli keluarga.

Pada masa-masa seperti ini, keperluan psikologi seiring dengan keperluan asas fisiologi dan keselamatan kita untuk menjaga kewarasan sepanjang masa mencuba, untuk mengekalkan kesihatan mental yang baik. Berikut adalah beberapa petua yang mungkin berguna dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (MCO) ini untuk memelihara kesihatan mental kita. Adalah wajar untuk memahami apa pengasingan diri dan kesan psikologinya terhadap masyarakat, yang juga dikenali sebagai kesan pasca-Covid-19 .

Kajian American Psychological Association (APA) bertarikh 17 Mac 2020 mendedahkan bahawa ada kemungkinan besar bagi mereka yang telah dikurung selama 14 hari atau lebih di ruang persendirian untuk mengalami beberapa masalah kesihatan mental ringan setelah perintah larangan pergerakan berakhir.

kajian yang sama, dilaporkan bahawa pengasingan diri seperti yang kita hadapi sekarang di tengah wabak virus Covid-19 dapat menyebabkan kemurungan, kegelisahan, gangguan tidur, masalah ingatan dan ketidakupayaan untuk berkonsentrasi.

Oleh itu, sangat penting bagi masyarakat dan masyarakat luas untuk memperoleh pengetahuan mengenai mekanisme pencegahan untuk mencegah timbulnya kesihatan mental yang teruk di masa depan.
Terdapat beberapa cadangan atau petua yang dapat membantu kita mengatasi kegelisahan sama ada semasa atau selepas Covid-19.

PERTAMA, sejak bekerja dari rumah menjadi kebiasaan baru bagi kelas pekerja dalam kurungan ini, produktiviti menjadi masalah yang membimbangkan banyak pihak, terutama bagi ibu bapa yang bekerja.

Mungkin ada yang terlambat membuat laporan kerana mereka harus melakukan tanggungjawab lain seperti memasak, kerja rumah dan menjaga anak. Oleh itu, dalam usaha untuk mengatur semula rutin normal kita, berpakaian untuk menarik perhatian, seperti bagaimana yang biasa kita lakukan ketika pergi ke pejabat. Melakukannya membantu mengekalkan perasaan seperti itu dan, pada masa yang sama, menguruskan tahap kegelisahan anda, kerana aktiviti harian anda terhad.

KEDUA, mengubah aktiviti anda juga dapat membantu mengurangkan tahap kegelisahan anda dalam tempoh MCO ini. Walaupun anda terputus secara fizikal dari dunia, ini bukan alasan untuk tidak mencari aktiviti alternatif untuk dilibatkan dan disibukkan – untuk melakukan perkara-perkara yang sesuai dengan kemampuan anda pada masa ini.

KETIGA, mendapatkan maklumat terkini melalui sumber atau saluran yang boleh dipercayai adalah sama pentingnya. Ini kerana pembacaan di platform media sosial mempunyai risiko berita palsu yang dapat menyebarkan kepanikan yang tidak perlu, yang kemudian dapat menimbulkan tahap kegelisahan yang lebih tinggi. Dengan mengesahkan berita dari sumber yang dipercayai, ini dapat menghentikan anda membuat andaian dan terlalu memikirkan masalah yang kesahihannya belum dapat dipastikan.

TERAKHIR, amalkan “micro-lift” seperti yang selalu anda lakukan. Senyum kepada orang atau memberi salam semasa kami dalam perjalanan ke tempat kerja, bertemu rakan atau jiran di pasar raya, atau berhenti di rantaian makanan segera kegemaran kami untuk mengambil makanan sarapan ringan adalah perkara-perkara yang mengangkat atau menjadikan kami hari, maka istilah “pengangkat mikro”.

Walaupun semasa MCO, dengan keistimewaan mobiliti yang paling sedikit, “micro-lift” masih boleh dipraktikkan dalam talian, melalui platform media sosial seperti Facebook atau platform komunikasi seperti WhatsApp, atau bahkan dengan bercakap mudah dengan lelaki penghantaran makanan seperti Grab Makanan, atau bahkan berhubung dengan rakan anda melalui panggilan video.

Semua ini dapat membantu anda merasa kurang cemas dan tertekan kerana keperluan sosial anda dilucutkan sepanjang tempoh berpantang. Strategi mengatasi yang disenaraikan di atas hanyalah beberapa petua. Ada banyak lagi yang boleh anda terokai mengikut masa dan kadar anda sendiri.

Sebagai catatan terakhir, marilah kita memberikan tepuk tangan kepada barisan hadapan. Penting agar kita mematuhi prosedur operasi standard (SOP) MCO dan sekatan dengan ketat.
Terus berdoa bersungguh-sungguh untuk diri kita sendiri dan untuk sesama rakyat Malaysia. Selepas kesusahan datang dengan mudah. Selepas hujan datang pelangi.

Malay News
Lifestyle Desk