Cara menyaring rakaman pada Mac

Kuala Lumpur: Ketika melancarkan sistem operasi Mojave pada tahun 2018, Apple memperkenalkan rakaman skrin bawaan untuk macOS (dan turun dengan keras pada aplikasi rakaman skrin lain). Aplikasi, yang disebut Screenshot, adalah cara yang mudah digunakan dan mudah untuk menyimpan video (dan audio!) Apa sahaja yang berlaku di skrin anda. Sekiranya anda mempunyai macOS Mojave atau versi yang lebih baru, anda akan dapat mengakses ciri ini.

Sekiranya anda mempunyai Mac yang lebih tua atau sudah lama tidak mengemas kini sistem operasi anda, jangan risau – anda masih mempunyai pilihan yang cukup mudah untuk menyaring rakaman dengan QuickTime. Inilah pilihan anda.

Rakam skrin komputer anda dengan Tangkapan Skrin
Sekiranya anda mempunyai Mojave, Catalina, atau MacOS yang lebih baru, melancarkan Screenshot adalah mudah.

Tekan arahan, shift, dan 5 pada papan kekunci serentak. Tangkapan skrin akan dibuka. Di bahagian bawah skrin anda, anda akan melihat bar kawalan Tangkapan Skrin. Anda mempunyai pilihan untuk mengambil tangkapan skrin atau untuk merakam video. Anda dapat mengetahui pilihan mana untuk rakaman video, kerana anda akan melihat ikon rakaman bulatan kecil pada logo.

Pilih sama ada anda mahu “Rakam Seluruh Skrin” atau “Rekod Bahagian Terpilih.” Sekiranya anda memilih untuk merakam hanya sebahagian dari skrin anda, sebuah kotak akan muncul yang membolehkan anda menyeret dan mengubah ukuran tetingkap rakaman.

Klik pada “Pilihan” untuk melihat pilihan lain yang boleh anda pilih. Anda dapat menetapkan pemasa undur, memilih mikrofon mana yang akan digunakan, dan memutuskan tempat menyimpan rakaman anda, misalnya.

a. Setelah anda memilih pilihan yang anda mahukan, inilah masanya untuk merakam. Klik “butang Rakam.” Atau, jika anda merakam keseluruhan layar, anda hanya boleh mengklik di mana sahaja di skrin untuk memulakan rakaman. Sekiranya anda memilih untuk menetapkan pemasa, anda akan melihat penghitung waktu dihitung sehingga rakaman bermula. Sekiranya tidak, rakaman akan dimulakan dengan segera.

b. Untuk menghentikan rakaman, klik pada butang berhenti persegi kecil di sudut kanan atas bar menu dari bahagian atas skrin anda. Anda juga boleh menekan perintah, kawalan, esc untuk menghentikan rakaman. Atau, tekan perintah, shift, 5 dan bar tangkapan skrin akan muncul semula dengan butang berhenti yang boleh anda klik. Atau jika anda mempunyai Touch Bar, anda akan melihat butang berhenti di kiri atas.

c. Setelah berhenti merakam, anda akan melihat lakaran kecil video di sudut kanan bawah skrin anda. Sekiranya anda menggesek lakaran kecil ke kanan atau tidak melakukan apa-apa, rakaman anda akan disimpan secara automatik sebagai filem QuickTime (MOV) di lokasi yang telah anda tetapkan.

d. Untuk memindahkan rakaman ke lokasi lain, seret gambar kecil ke folder yang anda inginkan. Anda juga boleh memasukkannya ke dalam e-mel atau dokumen dengan menyeretnya ke tetingkap terbuka.

e. Untuk lebih banyak pilihan, tekan tekan dan klik gambar kecil. Anda dapat mengubah lokasi tempatnya disimpan, membuka rakaman di aplikasi tertentu, atau menghapus rakaman.

Potong rakaman anda
Sekiranya anda mengklik gambar kecil ketika muncul, rakaman akan terbuka, yang membolehkan anda mengedit video. Sekiranya gambar kecil telah disimpan ke lokasi yang anda inginkan, anda boleh membukanya dengan mengklik fail dan menekan bar ruang.

a. Dari kanan atas skrin, anda akan melihat ikon trim. Klik ikon itu untuk – anda meneka – memotong video.

b. Dari bahagian bawah skrin, seret bar pengeditan ke bingkai yang diinginkan di mana anda mahu video bermula dan berakhir. Pratonton klip yang diedit anda dengan menekan butang Main.

c. Terapi terlalu banyak? Tekan butang “Kembalikan” di kanan atas tetingkap anda. Jika tidak, klik “Selesai” dan klip yang dipangkas akan menggantikan klip yang ada atau simpan sebagai yang baru, mengikut mana sahaja yang anda pilih.

Rakam skrin anda dengan QuickTime

a.Anda juga dapat menggunakan Pemain QuickTime untuk merakam layar anda, yang mungkin menjadi satu-satunya pilihan anda jika anda mempunyai macOS sebelumnya. Inilah cara menggunakannya.

b. Buka aplikasi QuickTime Player.

c. Dari menu atas, klik “Fail.” Anda juga dapat mengklik kanan ikon QuickTime jika ada di Dock anda. Pilih “Rakaman Skrin Baru.”

d. Tetingkap “Rakaman Skrin” akan muncul. Di sebelah butang rakam merah, anda akan melihat anak panah untuk senarai menu dropdown, di mana anda boleh mengakses pilihan untuk menunjukkan klik tetikus dan memilih mikrofon mana yang akan digunakan untuk audio. Anda akan dapat memilih tempat menyimpan video anda kemudian.

e. Untuk merakam hanya sebahagian layar, seret kursor untuk mengubah ukuran atau memindahkan tetingkap rakaman. Untuk merakam keseluruhan skrin, klik di mana sahaja di skrin.

f. Klik butang “Mula Merakam” di tengah tetingkap.

g. Setelah anda bersedia untuk menghentikan rakaman, klik pada butang berhenti kecil di bar menu atas. Anda juga boleh menekan perintah, kawalan, esc dan rakaman akan berhenti.