Cara Selamat Membeli Secara Online Semasa Pandemik Coronavirus

Memandangkan dunia ini mengalami masa yang paling tidak menentu dalam sejarah baru-baru ini dan kami mengamalkan pemencilan sosial, muncul yang normal baru. Di tengah-tengah pandemik global, membeli-belah untuk pakaian dan tidak penting mungkin kelihatan remeh. Namun, tidak berbelanja sama sekali, bermaksud lebih banyak kesukaran untuk perniagaan kecil dan pereka yang kita gemari.

Quantum Metric, sebuah firma analisis, mengeluarkan data pada 11 Mac yang menunjukkan bahawa penutupan kedai memacu pengguna untuk membeli secara dalam talian, dengan peruncit dalam talian yang berpangkalan di A.S. melihat peningkatan 52% dalam perbelanjaan dalam talian, berbanding pada masa yang sama tahun lepas. Jika anda berminat atau perlu berbelanja pada masa ini terdapat beberapa soalan yang muncul. Kami bertanya kepada pakar bagaimana dan jika mungkin untuk berbelanja dengan selamat memandangkan krisis kesihatan semasa.

Sekiranya Kami Masih Belanja?
Walaupun ada hujah yang kuat untuk menyokong perniagaan kecil dan pereka pada waktu ini, adakah selamat bagi kami untuk berbuat demikian? Saskia Popescu, ahli epidemiologi pencegahan jangkitan, mengatakan ya. “Membeli-belah dalam talian, terutamanya perniagaan kecil, adalah cara terbaik untuk menyokong runcit tempatan,” kata Popescu. “Tidak ada kebimbangan yang dikenal pasti bahawa ini adalah amalan berisiko.”

Dr. Gabriela Andujar Vazquez, M.D., seorang penolong profesor dalam bidang perubatan geografi dan penyakit berjangkit di Tufts University School of Medicine, bersetuju bahawa membeli-belah dalam talian adalah risiko rendah. “Ia satu soalan penting kerana ia adalah sesuatu yang tidak kami hadapi sebelum ini,” katanya. Walau bagaimanapun, Eleanor Murray, penolong profesor epidemiologi di Boston University School of Public Health, memberitahu Vogue Remaja bahawa penting untuk diingat bahawa walaupun kebarangkalian terjangkit oleh pakej rendah, ia bukan sifar.

“Satu perkara penting mengenai kebarangkalian adalah walaupun kebarangkalian rendah, kerana banyak orang melakukan beberapa perkara, maka kadang-kadang akan berlaku seseorang akan dijangkiti,” katanya. “Jika tujuh bilion orang di seluruh dunia memerintahkan, mendapatkan pakej yang dihantar, maka seseorang di suatu tempat mungkin akan dijangkiti melalui cara itu.” Dengan ini, kedua-dua pakar bersetuju bahawa adalah mungkin untuk membeli-belah dalam talian dengan selamat, sambil mengambil langkah berjaga-jaga.

Membeli-belah untuk Pakaian
Membeli-belah dalam talian untuk pakaian, Dr. Andujar Vazquez berkata, membawa risiko yang sama seperti membeli-belah untuk barangan runcit. “Ia tidak hidup dengan baik, yang panjang dalam pakaian itu sendiri, bergantung kepada kain itu. Jadi saya tidak akan mengatakan bahawa membeli pakaian lebih berisiko daripada membeli barang runcit, ”katanya. “Kemungkinan pakaian dan pakej yang mempunyai virus itu akan menjadi rendah, dan anda mempunyai pilihan untuk membersihkan pakaian jika anda merasa seperti anda perlu lebih selamat mengenainya.”

Popescu juga menganggap bahan-bahan kain berisiko rendah. “Barang-barang berpori seperti kain cenderung tidak mempunyai tempoh yang lama untuk pencemaran mikrob, virus itu cenderung hidup lebih lama pada keluli tahan karat atau plastik,” katanya. “Pemindahan mikroba berlaku dalam jumlah yang lebih rendah pada bahan lembut, seperti pakaian.” Dr. Andujar Vazquez dan Popescu bersetuju bahawa mencuci pakaian dalam air sabun panas atau panas perlu membersihkan sebarang masalah penghantaran. Sesuatu yang dikatakan Murray adalah idea yang sangat baik sekiranya masa penghantarannya singkat (1-3 hari).

Bolehkah Kami Masih Beli Vintage?
Ketika datang ke pakaian bekas, Julia L. Marcus, ahli epidemiologi penyakit berjangkit dan pembantu profesor dalam perubatan populasi di Sekolah Perubatan Harvard, hanya melihat “risiko yang sangat hipotesis dan mungkin sangat rendah” yang juga dapat dengan mudah diselesaikan dengan membasuh barang, seperti yang anda lakukan dengan item baru. Hal ini memungkinkan untuk terus menyokong penjual Depop kegemaran anda, dan membuat pembelian lebih mesra alam ketika menjauhkan sosial.

Adakah Bahan Pembungkusan?
Pakar yang disebutkan bersetuju bahawa bahagian luar bungkusan kemungkinan besar baru-baru ini bersentuhan dengan orang yang dijangkiti, dan oleh itu mempunyai lebih banyak peluang (tetapi masih peluang rendah) untuk menyebarkan COVID-19. Tetapi adakah peluang ini beralih bergantung pada permukaan pakej? Walaupun kajian masih dijalankan yang cuba memahami bagaimana virus itu bertindak pada permukaan yang berlainan, Murray mengatakan bahawa virus itu lebih tahan lama pada plastik dan logam dan bukannya kadbod.

Mengirim melalui titisan kecil yang boleh meludah di permukaan sementara seseorang bercakap, batuk, atau bersin, menurut Murray, zarah ini boleh bertahan sehingga 12 jam pada kadbod di bawah “keadaan makmal yang sempurna”. “Kita tahu dari sebelumnya bahawa ini lebih lama lagi pada permukaan halus,” katanya. Popescu bersetuju bahawa kajian baru-baru ini telah menunjukkan ia boleh hidup di kadbod selama kira-kira sehari dan plastik sehingga tiga hari.

Amalan Terbaik Membuka Kotak
Kerana kadbod dan plastik biasanya digunakan untuk pembungkusan untuk pesanan dalam talian, terdapat beberapa cara untuk memastikan anda menerima penghantaran dengan keselamatan rumah anda dalam fikiran. “Saya menggalakkan orang untuk membuka barang dan kemudian menggunakan kebersihan tangan selepas menghalang pencemaran,” kata Popescu. “Untuk plastik cont