China meluluskan vaksin Sinopharm Covid-19

Beijing: China meluluskan vaksin koronavirus buatan sendiri yang pertama untuk kegunaan masyarakat umum pada hari Khamis, dengan para pegawai berjanji untuk memberi orang banyak inokulasi percuma. Kelulusan itu dibuat sehari selepas pengeluarnya, syarikat gergasi farmasi milik negara, Sinopharm, mengatakan bahawa vaksin ini 79.34% berkesan, dengan menyebut analisis sementara ujian klinikal Tahap 3. Meskipun tidak ada data keberkesanan terperinci untuk vaksin yang dikeluarkan, keputusan untuk memberikan persetujuan menggarisbawahi tuntutan yang dibuat oleh pegawai China dalam beberapa minggu terakhir mengenai keselamatan dan keberkesanan calon vaksin yang dihasilkan dalam negeri.
China menyasarkan untuk menyuntikkan 50 juta orang dengan vaksin Covid-19 domestik menjelang perayaan Tahun Baru Imlek Februari. Ia juga secara drastis meningkatkan program penggunaan kecemasan vaksinnya dalam beberapa minggu terakhir. Zeng Yixin, naib menteri Suruhanjaya Kesihatan Nasional China, mengatakan pada sidang akhbar Khamis bahawa vaksin Sinopharm akan diberikan secara percuma kepada warganegara China.

“Vaksin adalah barang awam berdasarkan sifatnya, dan harganya mungkin berbeza-beza berdasarkan skala penggunaannya, tetapi premis penting adalah bahawa ia akan diberikan kepada orang ramai secara percuma,” kata Zeng. Sejak 15 Disember, lebih daripada 3 juta dos vaksin telah diberikan kepada “kumpulan utama,” kata Zeng. Itu melebihi 1.5 juta dos yang diberikan kepada “kumpulan berisiko tinggi” pada akhir November, tambahnya.
Di antara mereka yang diinokulasi, kurang daripada 0.1% mengalami demam ringan, dan sekitar dua orang per juta mengalami “reaksi buruk yang serius” seperti alergi, menurut Zeng. Langkah seterusnya adalah menyuntik golongan rentan seperti orang tua dan orang yang menderita penyakit, sebelum memvaksinasi penduduk umum, kata Zeng, tanpa memberikan lebih banyak perincian mengenai bagaimana vaksin akan diberikan secara percuma.

Seorang eksekutif syarikat Sinopharm mengatakan pada hari Khamis bahawa percubaan Tahap 3 vaksin itu meliputi lebih dari 60,000 orang, sementara data terperinci akan dikeluarkan kemudian dan diterbitkan dalam jurnal ilmiah di dalam dan luar negara. Seorang pegawai dengan pengawal selia ubat China mengatakan bahawa ujian klinikal vaksin masih berjalan, dan pengeluarnya diminta untuk menyerahkan data susulan kepada pihak berkuasa.

Vaksin Sinopharm kurang berkesan daripada yang dikembangkan oleh Pfizer-BioNTech dan Moderna, yang mempunyai kadar keberkesanan sekitar 95%. Rusia mengatakan vaksin Sputnik Vnya 91% berkesan. Dan kadar keberkesanan vaksin sebanyak 79% lebih rendah daripada 86% yang diumumkan oleh Emiriah Arab Bersatu untuk vaksin yang sama pada 9 Disember. UAE berdasarkan hasilnya pada analisis sementara ujian klinikal peringkat akhir yang dilakukan di sana dari bulan Julai. Sejak itu ia meluluskan vaksin untuk kegunaan umum.
Vaksin Sinopharm mempunyai kadar keberkesanan yang lebih tinggi daripada vaksin yang dikembangkan oleh Oxford University dan AstraZeneca UK, yang rata-rata 70%. Pada hari Rabu, UK menjadi negara pertama yang meluluskan vaksin tersebut untuk pengedaran orang ramai. China bersedia menghantar ratusan juta dos ke negara-negara yang telah melakukan percubaan peringkat terakhir untuk calon vaksin terkemuka. Para pemimpin China juga telah menjanjikan senarai akses keutamaan negara berkembang yang semakin meningkat.
Beijing menggunakan kempen global sebagai alat kekuatan lembut, kata para penganalisis, untuk berusaha memperbaiki segala kerosakan pada imejnya dari penanganan awal wabak koronavirus.

Selain vaksin Sinopharm yang diluluskan, China mempunyai empat calon coronavirus yang telah mencapai ujian klinikal Tahap 3 – langkah terakhir dan paling penting sebelum persetujuan pengawalseliaan diminta. Setelah sebagian besar menghilangkan penyebaran coronavirus di dalam wilayahnya, pembuat ubat Cina harus mencari di luar negara tempat untuk menguji keberkesanan vaksin mereka. Bersama-sama, mereka telah melancarkan percubaan Tahap 3 di sekurang-kurangnya 16 negara.
Dua calon vaksin Sinopharm, termasuk yang diluluskan di China, telah melancarkan percubaan Tahap 3 di 10 negara, kebanyakannya di Timur Tengah dan Amerika Selatan.
Pengerusi Sinopharm Liu Jingzhen mengatakan bulan lalu bahawa puluhan negara telah meminta untuk membeli vaksin syarikat itu. Dia tidak menyebut nama negara atau menjelaskan jumlah dos yang mereka cadangkan, tetapi dia mengatakan CNBG mampu menghasilkan lebih dari satu bilion dos pada tahun 2021.
Dibandingkan dengan Pfizer dan Moderna, vaksin Sinopharm tidak memerlukan suhu pembekuan untuk penyimpanan, menjadikan pengangkutan dan pengedaran lebih mudah – terutama di negara-negara membangun yang tidak memiliki kapasiti penyimpanan sejuk.-cnn

Malay News
International Desk