China mendesak UK untuk berhenti campur tangan dalam isu Hong Kong

Beijing: China pada hari Khamis (7 Jan) mendesak Inggeris untuk meninggalkan ilusi berterusannya pengaruh penjajah di Wilayah Pentadbiran Khas Hong Kong dan untuk berhenti campur tangan dalam urusan dalaman China.

Setiausaha Luar Britain, Dominic Raab pada hari Rabu mengatakan bahawa penangkapan ahli politik dan aktivis di Hong Kong adalah “serangan mengerikan terhadap hak dan kebebasan Hong Kong” sebagaimana dilindungi di bawah Deklarasi Bersama China-Britain.

Sebagai tindak balas, jurucakap Kementerian Luar Negeri Hua Chunying memberitahu taklimat pers bahawa inti dari Deklarasi Bersama adalah penyambungan semula pelaksanaan kedaulatan China ke atas Hong Kong, yang tidak memberikan Britain hak untuk campur tangan dalam urusan Hong Kong.

“Sejak kepulangan Hong Kong, pemerintah China telah memerintah Hong Kong berdasarkan Perlembagaan Republik Rakyat China dan Undang-undang Dasar Wilayah Pentadbiran Khas Hong Kong, bukan Deklarasi Bersama,” kata Hua.

Hua mengatakan bahawa orang-orang itu ditangkap kerana disyaki melakukan jenayah termasuk penindasan di bawah undang-undang keselamatan negara di Hong Kong.

“Kami dengan tegas mendukung polisi Hong Kong dalam menjalankan tugas mereka sesuai dengan undang-undang untuk menjaga keamanan nasional dan keamanan dan kestabilan Hong Kong,” katanya.

Hua mengatakan bahawa setelah kepulangan Hong Kong, adalah fakta yang tidak dapat dinafikan bahawa penduduk Hong Kong telah menikmati hak dan kebebasan demokratik yang belum pernah terjadi sebelumnya dengan pelaksanaan prinsip-prinsip “satu negara, dua sistem,” “orang-orang Hong Kong yang memerintah Hong Kong,” dan tahap autonomi yang tinggi untuk rantau ini.

Sebaliknya, pemerintah Britain berhak untuk tidak menerapkan ketentuan yang berkaitan dengan pilihan raya berkala ke Hong Kong ketika meratifikasi Perjanjian Internasional mengenai Hak Sivil dan Politik pada tahun 1976.

Kedua-dua Ordinan Ketertiban Umum dan Ordinan Pertubuhan semasa pemerintahan Inggeris mengenakan sekatan besar terhadap perhimpunan, perarakan dan persatuan di Hong Kong, menurut Hua.

Menekankan bahawa urusan Hong Kong adalah urusan dalaman China semata-mata, Hua mendesak pihak Britain untuk membuang mentaliti kolonialnya, meninggalkan kemunafikan dan standardnya yang berlipat ganda, dengan sungguh-sungguh menghormati kedaulatan China, dan segera menghentikan campur tangan dalam urusan Hong Kong dalam bentuk apa pun. – Reuters

Malay News
Global Desk