China hantar ucapan tahniah kepada Biden

Beijing: China mengucapkan tahniah kepada terpilih Presiden AS Joe Biden pada hari Jumaat hampir seminggu setelah dia diisytiharkan sebagai pemenang pilihan raya Amerika, dengan mengatakan bahawa ia menghormati “pilihan rakyat Amerika.”

Hubungan AS-China bertambah tegang dalam beberapa tahun kebelakangan ini di bawah pemerintahan Donald Trump, dan hubungannya begitu dingin sejak hubungan rasmi yang terjalin empat dekad yang lalu.

“Kami menghormati pilihan rakyat Amerika. Kami mengucapkan tahniah kepada Biden dan Cik Harris, ”kata jurucakap kementerian luar negeri Wang Wenbin pada taklimat akhbar biasa, merujuk kepada wakil naib presiden Kamala Harris.

China sebelumnya adalah antara segelintir negara besar termasuk Rusia dan Mexico yang belum mengucapkan tahniah kepada terpilih presiden, dengan Beijing yang berkomentar awal minggu ini hanya bahawa “menyedari Biden menyatakan dia adalah pemenang.”

Sejak media AS menyebut perlumbaan presiden, Trump tidak mengakui Biden seperti amalan tradisional apabila pemenang diproyeksikan.
Biden, yang mendahului lebih dari lima juta dalam undian popular, mengukuhkan kemenangannya lewat Khamis dengan memenangkan Arizona, kata jaringan AS.

Presiden Trump berulang kali mendakwa pemilihan itu terhalang oleh penipuan, dan pada hari Khamis mengulangi tuntutan tidak berasas bahawa pembuat peralatan pilihan raya “menghapuskan” 2,7 juta suara untuknya di seluruh negara.
Pegawai pilihan raya AS mengatakan bahawa tidak ada bukti undi yang dikompromikan atau sistem pengundian yang rosak dalam pilihan raya AS.

Malay News
International Desk