Dhaka 2020 Piala Junior Remaja Lelaki ditangguhkan

Kuala Lumpur: Persekutuan Hoki Asia (AHF) mengesahkan penangguhan Piala Junior Asia Lelaki 2020 di Dhaka, Bangladesh untuk kali kedua kerana wabak COVID-19.
Menurut laman web AHF, asiahockey.org; kerana penangguhan terakhir sangat baru, mereka memerlukan sedikit masa untuk menentukan tarikh baru tetapi akan disahkan secepat mungkin.

“Kita semua masih melalui saat-saat sukar yang tidak menentu dengan wabak itu terus memberi kesan besar kepada kehidupan seharian di banyak negara dan sekatan perjalanan masih berterusan.

“Persekutuan Hoki Bangladesh (BHF) sebagai tuan rumah Piala Asia Remaja Lelaki 2021 telah mengadakan perbincangan sengit dengan pemerintah nasionalnya mengenai beberapa aspek,” kata AHF.

Dikatakan selain melindungi kesihatan dan kebajikan pemain, kakitangan pasukan, dan pegawai, AHF juga perlu mempertimbangkan bahawa Junior Asia Cup adalah acara tingkat atas, kelayakan Piala Dunia Junior, dan pertandingan yang menampilkan atlet yang hanya selangkah dari bermain di tahap sukan yang paling tinggi.

“Oleh itu, kita mesti memastikan keadaan yang sesuai untuk acara tersebut dan meminimumkan risiko pasukan dan atlet yang berkelayakan tidak dapat mengambil bahagian,” kata AHF.
Sebelumnya, pada bulan Mac, AHF mengumumkan penangguhan kejohanan yang berfungsi sebagai kelayakan Asia untuk Piala Dunia Junior 2021, ke tarikh yang belum ditentukan.

Pada asalnya dijadualkan berlangsung dari 4-12 Juni 2020, namun, pada bulan September 2020 diumumkan bahawa kejohanan akan berlangsung dari 21-30 Januari 2021.

Berita Melayu
Meja sukan