Dua kawasan di Ipoh akan diletakkan di bawah EMCO

Petaling Jaya: Dua kawasan di Ipoh akan ditempatkan di bawah MCO setelah peningkatan kes Covid-19 di sana, kata Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.
Dia mengatakan bahawa Zon A Taman Klebang Jaya dan Taman Pinji Mewah akan berada di bawah MCO yang dipertingkatkan selama 14 hari dari hari Selasa (1 Dis) hingga 14 Disember.

Ini berikutan peningkatan kes Covid-19 positif di kalangan pekerja kilang Kamaya dan Salutica di Ipoh.
Berdasarkan penilaian risiko, Kementerian Kesihatan telah mengesahkan bahawa Covid-19 telah merebak dari pekerja kedua kilang itu ke rumah mereka, ”katanya dalam taklimat hariannya mengenai situasi Covid-19 pada hari Isnin (30 Nov).

Dia mengatakan bahawa sejumlah 1,402 pekerja dari kilang Kamaya telah diperiksa untuk Covid-19, dengan 228 ujian positif. Dari mereka yang positif, 110 tinggal di Taman Klebang Jaya.
Dia menambah bahawa 737 ujian telah dilakukan ke atas pekerja di Salutica dengan 119 ujian positif dan 618 lagi masih menunggu keputusan mereka.
Daripada mereka yang positif, 89 tinggal di Taman Pinji Mewah.

MCO yang dipertingkatkan di Taman Klebang Jaya melibatkan 1,061 rumah dengan 4,244 orang terjejas sedangkan di Taman Pinji Mewah, 1,430 rumah dengan populasi 5,720 orang terjejas. Ini untuk mengurangkan penyebaran Covid-19 di komuniti dan untuk membolehkan penyaringan disasarkan pada penduduk di kawasan itu, kata Ismail.
Dia juga mengatakan bahawa pusat penahanan sementara di Sibuga, Sandakan, juga akan ditempatkan di bawah MCO yang ditingkatkan dari 2 hingga 15 Disember, setelah 104 kes positif dikesan berikutan 324 ujian yang dilakukan di sana.

MCO yang dipertingkatkan di sana akan melibatkan 1,209 individu – 1,104 tahanan dan 105 anggota.
Ismail menambah bahawa Kg Desa Bajau dan Kg Dasar Baru di Lahad Datu juga akan ditempatkan di bawah MCO yang ditingkatkan setelah 90 kes dikesan berikutan 665 ujian yang dilakukan di kedua-dua kawasan itu. Ia juga akan berlangsung dari 2 hingga 15 Disember, melibatkan 914 rumah dan 4,934 orang.
Ismail juga mengatakan bahawa peningkatan MCO di dua kawasan – Putra Point di Nilai dan Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Maahad Al-Yahyawiah di Padang Rengas, Kuala Kangsar – akan berakhir setelah penilaian risiko oleh Kementerian Kesihatan.

Malay News
National Desk