GDP Malaysia merosot 2.7% pada Q3 2020

Petaling Jaya: Ekonomi Malaysia meningkat untuk mencatat penguncupan yang lebih kecil sebanyak 2.7% pada suku ketiga 2020 (Q3’20), daripada -17.1% pada Q2’20, yang sebahagian besarnya mencerminkan pembukaan semula ekonomi dari langkah-langkah pengekangan Covid-19 dan keadaan permintaan luaran yang lebih baik.

Bank Negara Malaysia (BNM) mengatakan peningkatan pertumbuhan dilihat di kebanyakan sektor ekonomi, terutama di sektor pembuatan, yang berubah positif berikutan aktiviti pengeluaran E&E yang kuat. Dari sisi pengeluaran, permintaan domestik menguncup pada kadar yang lebih lambat, sementara eksport bersih meningkat kembali. Berdasarkan suku tahun ke suku yang disesuaikan secara musiman, ekonomi berputar untuk mencatat pengembangan sebanyak 18.2%, dari -16.5% pada Q2’20.
Untuk suku tahun ini, inflasi utama mencatat negatif yang lebih kecil pada -1,4%, disebabkan terutamanya oleh kenaikan harga bahan bakar runcit domestik, sejajar dengan pemulihan harga minyak global. Inflasi teras sederhana kepada 1.0%.

Pada Q3’20, ringgit meningkat 2.9% berbanding dolar AS, berikutan aliran masuk portfolio bukan pemastautin yang berterusan. Ini didorong oleh sentimen pelabur yang positif berikutan tanda-tanda pemulihan dalam aktiviti ekonomi global ketika negara-negara mengurangkan sekatan pergerakan dan secara perlahan memulakan semula ekonomi mereka.
Peningkatan selera risiko pelabur juga disokong oleh perubahan dalam kerangka dasar monetari Federal Reserve AS, yang menunjukkan bahawa dasar monetari AS dapat tetap akomodatif untuk jangka masa yang lebih lama. Perkembangan ini sejajar dengan kebanyakan mata wang serantau, yang meningkat berbanding dolar AS pada suku tersebut.

Pada periode yang lebih baru di luar Q3’20, walaupun kebangkitan baru-baru ini dalam kes Covid-19 di beberapa ekonomi pasaran maju dan pesat membangun, pemulihan ekonomi China yang stabil dan revisi IMF ke atas unjuran pertumbuhan global untuk 2020 terus menyokong sentimen pelabur. Hasilnya, Malaysia mengalami aliran masuk portfolio bukan pemastautin dan nilai ringgit meningkat 0.6% berbanding dolar AS sejak akhir September 2020 (pada 12 November). Walau bagaimanapun, persekitaran global tetap tidak menentu dalam jangka masa terdekat, yang boleh menyebabkan tempoh aliran modal meningkat dan turun naik kadar pertukaran ke depan.

Pembiayaan bersih ke sektor swasta terus meningkat sebanyak 4.6% setiap tahun. Pertumbuhan pinjaman yang luar biasa meningkat pada suku tahun ini, disokong terutamanya oleh pinjaman isi rumah dengan peningkatan permintaan pinjaman yang luas. Pinjaman perniagaan tertunggak mencatat pertumbuhan sederhana kerana pinjaman yang lebih perlahan dikeluarkan untuk tujuan modal kerja. Tahap pengeluaran pinjaman juga pulih, dengan pengeluaran kepada isi rumah melebihi tahap sejarahnya.

BNM mengatakan kebangkitan semula kes Covid-19 baru-baru ini dan langkah-langkah pengekangan yang disasarkan dapat mempengaruhi momentum pemulihan pada suku akhir tahun ini. Namun, kerana kebanyakan sektor ekonomi diizinkan untuk terus beroperasi tunduk pada pematuhan prosedur operasi standard, dampaknya diharapkan akan lebih parah dibandingkan dengan langkah-langkah pengekangan selama periode sebelumnya.

“Menjelang tahun 2021, pertumbuhan diperkirakan akan pulih, mendapat keuntungan dari peningkatan permintaan global dan perubahan perbelanjaan sektor publik dan swasta di tengah berbagai dukungan kebijakan. Ini termasuk langkah-langkah pemerintah seperti Kita Prihatin dan Belanjawan 2021 yang baru diumumkan, khususnya Bantuan Prihatin Rakyat, subsidi upah yang disasarkan dan projek-projek awam. Selain itu, langkah-langkah kewangan yang berterusan dan persekitaran kadar faedah yang rendah juga diharapkan dapat menyokong aktiviti ekonomi, ”kata BNM hari ini.

Inflasi utama diproyeksikan menjadi rata-rata lebih tinggi pada tahun 2021, terutamanya mencerminkan kenaikan harga minyak global yang diproyeksikan dan penurunan kesan daripada rebat tarif elektrik bertingkat pada tahun 2020. Inflasi yang mendasari diharapkan dapat diturunkan di tengah kapasiti ekonomi yang berlebihan. Prospek lintasan inflasi bergantung terutamanya pada perkembangan harga minyak dan komoditi global.

Malay News
Business Desk