Hasnita Hashim dilantik sebagai pengerusi Maybank

Petaling Jaya: Malayan Banking Bhd (Maybank) telah melantik Dr Hasnita Hashim (pix) sebagai ketua baru Maybank Kim Eng Holdings Ltd dan Maybank Investment Bank berkuat kuasa 2 Nov 2020.
Dia akan mengambil alih jawatan Datuk Mohaiyani Shamsudin yang akan bersara dari kumpulan Maybank pada 1 Nov 2020.
Hasnita telah berkhidmat di dewan Maybank sejak 1 Julai 2016 ketika dia dilantik sebagai pengarah bukan eksekutif bebas.

Hasnita memiliki gelar doktor dalam bidang fizik nuklear dari Universiti Oxford dan Sarjana Muda Sains dalam Fizik dari Universiti Surrey di UK. Dia juga merupakan rakan sekutu Institut Aktuari, Staple Inn, London.
Hasnita mempunyai 30 tahun pengalaman pengurusan kewangan global dalam bidang pengurusan aset, kewangan berstruktur dan pensekuritian aset, dengan lebih dari 20 tahun memegang peranan pengurusan kanan di syarikat tempatan dan multinasional. Dia juga terkenal sebagai pelopor dan inovator dalam kewangan Islam dan mempunyai hubungan yang luas dengan pelabur besar dan pemain perniagaan utama terutama dari negara-negara Teluk.

Presiden & CEO kumpulan Maybank, Datuk Abdul Farid Alias ​​berkata, pengalaman luas Hasnita, terutama dalam bidang pengurusan kewangan global akan menjadi aset bagi kumpulan Perbankan Pelaburan Maybank, kerana ia berusaha untuk memperkukuhkan lagi francaisnya di peringkat global.
“Mengingat wawasan yang dimilikinya dalam operasi kelompok Maybank, kami yakin dia akan terus memanfaatkan mereka untuk memimpin kumpulan perbankan pelaburan kami ketika kami menavigasi lingkungan yang mencabar saat ini.”
Dua minggu yang lalu, Maybank melantik Tan Sri Zamzamzairani Mohd Isa sebagai pengarah dan pengerusinya yang baru berkuatkuasa pada 2 Nov 2020.

Malay News
Business Desk