Ia berlaku atau mati untuk AirAsia

Kual Lumpur: AirAsia X Bhd (AAX), sekarang di persimpangan eksistensial, sangat memerlukan pengampunan hutang secara besar-besaran dari pemiutangnya, atau bersiap untuk menutup perniagaannya selamanya.

Syarikat penerbangan tambang rendah, yang telah mendasarkan semua penerbangannya kerana wabak Covid-19, meminta pemiutang dan pembekal untuk melupakan tanggungjawab melebihi RM63 bilion dan sebaliknya menerima pembayaran maksimum RM200 juta.

Walaupun cadangan itu terdengar mengerikan, para penganalisis berpendapat banyak pemiutang akan menerima tawaran itu.

Bagaimanapun, jika cadangan penstrukturan hutang gagal, pemiutang tidak akan mencapai apa-apa kerana AAX akan dilikuidasi.

Penyewa pesawat AAX, khususnya, mungkin juga berjuang untuk menyebarkan pesawat mereka ke syarikat penerbangan lain semasa wabak, menurut penganalisis CGS-CIMB Research, Raymond Yap.

Yap menggambarkan cadangan oleh AAX sebagai “adil dan wajar”.

Dia menjelaskan bahawa syarikat penerbangan tambang rendah telah mencadangkan kepada pemiutang yang mempunyai hutang tanpa jaminan sebanyak RM9.2 bilion untuk menerima potongan rambut sebanyak 98%. Ini bermaksud untuk setiap RM100 yang dipinjamkan ke AAX, syarikat penerbangan akan membayar hanya sekitar RM2 – dalam masa lima tahun dengan faedah 2%.

AAX juga meminta pembekal untuk mengetepikan tuntutan mereka dengan jumlah tambahan sebanyak RM54.3 bilion.

Yap menunjukkan bahawa jumlah tersebut berkaitan dengan komitmen pembelian pesawat dari Airbus, dan anggaran pampasan atau denda yang timbul dari penamatan awal pelbagai kontrak.

Penganalisis lain yang bercakap dengan StarBizWeek juga percaya bahawa banyak pemiutang dan pemajak pesawat akan bersetuju dengan cadangan pengampunan hutang.

“Semua orang dalam industri penerbangan terjejas sekarang. Adalah tidak masuk akal untuk mengharapkan AAX membayar tanggungjawab besar pada masa pesawat tidak terbang.

“Pemiutang yang memegang minimum 75% dari hutang yang tidak dijamin harus menyetujui cadangan penstrukturan hutang untuk lulus. Kemungkinan banyak dari mereka akan menerimanya, ”katanya.

Lampu hijau dari pembuat pesawat Airbus pada akhirnya merupakan faktor terbesar yang akan membantu rancangan penyusunan semula hutang AAX menjadi kenyataan.

Dipercayai bahawa sebahagian besar penstrukturan hutang RM63.5 bilion adalah komitmen pembelian pesawat kepada Airbus.

Dalam balasan e-mel kepada StarBizWeek, jurucakap Airbus mengatakan syarikat itu sedang berbincang dengan AAX “untuk mencari jalan keluar yang mungkin pada masa yang sangat mencabar ini”.

Bagaimanapun, jurucakap itu enggan mengulas lebih lanjut, dengan alasan kerahsiaan.

Pengasas AAX, Tan Sri Tony Fernandes, yang bercakap dengan media pada 8 Oktober, bersetuju bahawa “tidak ada yang menginginkan potongan rambut”.

“Namun, kenyataan menggigit.

“Kami berada di zaman yang belum pernah terjadi sebelumnya. Sekiranya syarikat penerbangan berakhir dan anda mendapat 30 pesawat, apa yang akan anda lakukan dengan mereka?

“Tidak ada permintaan untuk mereka sekarang … atau, kita semua dapat bersatu dan berusaha menyelamatkan keadaan,” katanya.

Hartawan syarikat penerbangan itu, bagaimanapun, percaya bahawa persekitaran operasi untuk industri penerbangan akhirnya akan bertambah baik ketika negara-negara membuka kembali sempadan mereka.

“Akan ada persaingan yang lebih baik, kemampuan yang lebih baik dan harga yang lebih baik,” katanya.

Selama beberapa bulan terakhir, pandemi Covid-19 telah benar-benar membuat industri penerbangan berlutut, dengan pelbagai syarikat penerbangan di seluruh dunia ditutup atau mengajukan kebankrapan ketika sempadan ditutup dan pesawat dibumikan.

Perlu diperhatikan bahawa AAX bukan satu-satunya syarikat penerbangan yang ingin menyusun semula hutang dengan pemiutang dan penyewa pesawat.

Pada 7 Oktober, Reuters melaporkan bahawa induk Malaysia Airlines (MAS), Malaysia Aviation Group Bhd, telah memberi amaran kepada syarikat penyewaan bahawa Khazanah Nasional Bhd akan berhenti membiayai kumpulan itu, memaksanya ke proses penggulungan jika penyusunan semula perbincangan dengan pemberi pajak tidak berjaya .

Syarikat penerbangan utama juga memerlukan persetujuan 75% daripada pemiutang untuk penyusunan semula hutangnya. Dana kekayaan berdaulat Malaysia Khazanah memiliki sepenuhnya MAS yang mengalami kerugian.

AAX memerlukan tetapan semula

Masalah telah meningkat di AAX sejak beberapa tahun kebelakangan ini, terutamanya setelah syarikat penerbangan tambang murah berubah secara kerugian sejak tahun kewangan 2018 (FY18).

Ringgit yang lemah, kos bahan bakar yang tinggi dan penurunan tajam dalam jumlah pelancong dari China kerana perang dagang dengan Amerika Syarikat adalah antara angin utama yang melanda syarikat penerbangan itu dalam beberapa tahun kebelakangan ini, pada ketika ia memotong penerbangan yang tidak menguntungkan laluan.

Namun, pandemi inilah yang memberikan tamparan paling mematikan kepada AAX dan mendorong syarikat penerbangan itu ke ambang kemuflisan.

Pada separuh pertama TK20 yang berakhir pada 30 Jun, kerugian bersih AAX meningkat kepada RM854.94 juta, berbanding dengan kerugian bersih RM163.78 juta setahun sebelumnya. Sebaliknya, pendapatannya merosot lebih dari separuh kepada RM1.02 bilion kerana penerbangan terpaksa dihentikan berikutan sekatan perjalanan.

Malay News
Business Desk