iPhone 12 Pro: ‘Pro Game’

iPhone 12 Pro Max

Tech: Apple menawarkan lebih banyak pilihan kepada pengguna tahun ini dengan telefon pintar iPhone yang pelbagai bermula dari iPhone SE sehingga iPhone 12 Pro Max.

Harga iPhone 12 mini bermula pada RM3,399 manakala harga iPhone 12 bermula pada RM3,899. Harga iPhone 12 Pro dan iPhone 12 Pro Max masing-masing bermula dari RM4,899 dan RM5,299.

Dari pelbagai saiz ke pelbagai ciri yang berbeza, Apple telah berusaha untuk membezakan setiap model iPhone 2020 antara satu sama lain.  Terdapat perbezaan ketara antara model iPhone pro dan bukan pro dari segi harga. Kami telah mengkaji semula iPhone 12 Pro tahun ini. Mari kita lihat apakah itu cukup menarik bagi anda untuk menaik taraf iPhone yang ada atau bagi mereka yang berminat untuk mencuba ekosistem iOS.

Kamera:

Tiga kamera iPhone 12 Pro yang tersedia adalah sama dengan iPhone 11 Pro tahun lalu dengan lebar 12MP, ultra lebar 12MP dan kamera telefoto 12MP. Walau bagaimanapun, bukaan kamera sudut lebar 12 Pro ialah f/1.6 berbanding bukaan 11 Pro f/1.8 yang membolehkan lebih banyak kesan cahaya.

Kamera iPhone 12 Pro Max

While the three-camera module remains almost the same, this year’s basic “Pro” variant is more about image processing, Deep Fusion and the latest LiDAR sensor. All cameras support Deep Fusion and Night Mode, which wasn’t the case with the iPhone 11 Pro. Now, you can take better selfies with the help of the front facing camera which is now equipped with the Deep Fusion technology and night mode. The selfie camera is the same as last year’s 12MP TrueDepth camera.

Walaupun modul tiga-kamera masih sama, varian “Pro” asas tahun ini lebih banyak mengenai pemprosesan gambar, Deep Fusion dan sensor LiDAR terbaru. Semua kamera menyokong Deep Fusion dan mod malam (Night Mode), tidak seperti iPhone 11 Pro. Sekarang, anda boleh mengambil gambar swafoto yang lebih baik dengan bantuan kamera menghadap ke depan yang kini dilengkapi dengan teknologi Deep Fusion dan mod malam (Night Mode). Kamera swafoto adalah sama dengan kamera TrueDepth 12MP seperti tahun lalu.

Hasil fotografi malam atau fotografi cahaya rendah adalah sedikit lebih cerah tetapi tiada perubahan yang ketara. Walau bagaimanapun, gambar dan potret ultra-lebar cahaya rendah jauh lebih baik pada iPhone 12 Pro, dibantu oleh sensor LiDAR yang memainkan peranan besar di sini.

Apple juga telah memperkenalkan Smart HDR 3 yang menggunakan pembelajaran mesin (machine learning) untuk menerapkan penyesuaian selektif pada bahagian foto tertentu bagi menawarkan gambar dengan warna yang lebih menarik. Apple ProRAW akan disertakan ke siri iPhone 12 Pro dengan iOS 14.3 ke atas.

Untuk rakaman video, terdapat penambahbaikan yang ketara berbanding pendahulu (predecessor) iPhone 12 Pro. Anda kini boleh merakam video Dolby Vision HDR 10-bit pada resolusi 4K hingga 60 fps pada iPhone 12 Pro. Kamera depan boleh merakam video Dolby Vision pada resolusi 4K hingga 30 fps.

Video Dolby Vision boleh dirakam menggunakan ketiga-tiga kamera belakang dan anda akan dapat video berkualiti tinggi di mana-mana telefon pintar dengan warna lebih cerah dan menarik, dan banyak perincian dengan penstabilan yang lebih baik. iPhone 12 Pro juga boleh merakam selang waktu mod malam (night mode time-lapse), yang tiada pada iPhone 11 Pro.

Reka Bentuk dan Paparan

Siri iPhone 12 membawa perubahan reka bentuk sebenar yang pertama dalam beberapa tahun dengan ciri hujung rata. Ciri yang berukuran bulat pada iPhone X dan iPhone 11 Pro, kini telah diganti dengan bingkai keluli tahan karat yang rata, yang diilhamkan dari iPhone 4. Bingkai keluli tahan karat yang berkilat bagaimanapun akan meninggalkan kesan cap jari, debu dan comot. Tetapi itu bukan masalah bagi mereka yang melindungi telefon mereka dengan pelindung.

Ciri iPhone 12 Pro Max

Model Pro terbaru menampilkan kaca penutup Ceramic Shield, yang menurut Apple, menawarkan ketahanan pecah hingga 4x lebih baik daripada paparan pendahulunya. Di bahagian belakang, ia dilengkapi kaca matte bertekstur dan magnet bulat yang membolehkan anda menggunakan pengecas tanpa wayar MagSafe. Apple tidak membuat apa-apa perubahan pada penempatan butang dan dulang SIM (SIM tray placement).

Perubahan reka bentuk iPhone 12 Pro juga telah membolehkan Apple menawarkan paparan 6.1 inci tanpa membesarkan saiz keseluruhan telefon. IPhone 11 Pro menampilkan paparan 5.8 inci. iPhone 12 Pro selesa dipegang dengan selamat walaupun dengan reka bentuk barunya yang lebih tipis pada ketinggian 7.4 mm dari 8.1mm.

Paparan iPhone 12 Pro dengan resolusi 2532 x 1170 px pada 460 ppi kelihatan tajam dan menawarkan warna-warna alami jika dibandingkan dengan resolusi 2436 x 1125 px iPhone 11 Pro pada 458 ppi. Paparan boleh mencapai kecerahan maksimum 1200 nits.

Prestasi

Di sebaliknya, iPhone 12 Pro disokong oleh A14 Bionic SoC baru – 5nm SoC pertama dalam telefon pintar – dan daya pemprosesan mencerminkan penggunaan harian tanpa masalah kelambatan sama sekali. RAM 6GB pastinya memainkan peranan di sini.

Camera iPhone 12 Pro Max

Tadi telah pun menyebut tentang peranan LiDAR dalam meningkatkan fotografi. Sensor membolehkan aplikasi AR berfungsi dengan lebih baik dan juga membolehkan aplikasi ukuran Apple, yang membolehkan anda mengukur ketinggian seseorang. Ciri pengesanan manusia, yang tersedia melalui aplikasi Magnifier, juga menggunakan sensor untuk membantu orang yang cacat penglihatan mengesan orang lain di sekitar mereka melalui amaran yang dapat didengar. Anda boleh menggunakan aplikasi seperti Snapchat dan [AR] T Museum untuk melihat apa yang dapat sensor tersebut mampu lakukan. Sensor tersebut menunjukkan bahawa terdapat lebih banyak penggunaan yang dapat dikenalpasti oleh Apple pada masa akan datang.

Saya ingin menekankan pada kualiti panggilan dan modem telefon kerana pengalamannya jauh lebih baik di iPhone 12 Pro yang menampilkan mod Q55comm X55 5G. Walaupun penggunaan 5G belum dapat digunakan di India, pengenalan modem Qualcomm pasti telah meningkatkan pengalaman internet dengan konsistensi dan kelajuan yang lebih baik berbanding dengan iPhone 11 Pro.

Telefon terkini menyokong semua jalur 5G sub-6GHz yang popular, yang bermaksud telefon tersebut akan menyokong 5G India apabila terdapat internet berkelajuan tinggi secara komersial.

Bateri & MagSafe

Tiada ulasan berkenaan peningkatan pada bahagian depan bateri dan bateri lebih kecil pada 2,815 mAh berbanding 3,046 mAh di iPhone 11 Pro yang menjelaskannya. mAH yang dikurangkan tidak mempengaruhi jangka hayat bateri kerana iPhone 12 Pro masih bertahan seharian dengan sekali cas walau penggunaannya seperti biasa. Walau bagaimanapun, jika anda memainkan permainan graphic-rich atau penstriman video HD secara berterusan, maka anda mungkin perlu mengecas telefon pada hari yang sama.

MagSafe iPhone 12 Mini

iPhone 12 Pro Max mempunyai pengecasan cepat dan dapat mengecas hingga 50% dalam masa 30 minit dengan penyesuai 20W. Anda perlu membeli pengecas secara berasingan jika anda tidak menggunakan iPhone sebelumnya. Tetapi, anda juga boleh cuba untuk membeli pengecas MagSafe baru Apple.

Pengecas MagSafe asas Apple, dengan harga RM179, berfungsi dengan cekap walaupun penutup belakang (MagSafe-enabled). Penyesuai Apple 20W digunakan dengan pengecas MagSafe dan mengalami pengecasan tanpa wayar yang lebih perlahan berbanding dengan pengecasan berwayar Jenis-C, dengan kemampuan pengecasan tanpa wayar sehingga 15W MagSafe, yang melekat kuat pada badan walaupun anda menggunakannya dengan pelindung telefon.

Adakah iPhone 12 Pro layak untuk dinaiktaraf? 

Dengan reka bentuk baru iPhone 12 Pro dengan bingkai keluli tahan karat yang kukuh, fotografi yang lebih baik dengan ProRAW dan mod malam untuk gambar potret ditambah dengan ciri-ciri baru seperti LiDAR, Apple pastinya telah menaiktaraf “Pro Game”. Walau bagaimanapun, ia tidak boleh disebut sebagai lonjakan yang ketara terhadap Phone 11 Pro. Ciri-ciri baru yang lain seperti bahan Ceramic Shield, paparan lebih besar, pengisian A14, pengisian MagSafe, dan rakaman Dolby Vision juga ditawarkan oleh iPhone 12, yang berharga mulai dari RM3,899. Sebaliknya, iPhone 12 Pro, dibeli pada harga bermula RM4,899, memberi peluang kepada mereka yang ingin memasuki segmen “Pro” dan mungkin mempertimbangkan untuk menaiktaraf telefon bagi mendapatkan ciri tambahan.

NA270/Technology Desk

Malay News