IPTs stoped pendaftaran pelajar dari kawasan zon merah

malay_education_news

PUTRAJAYA: Kementerian Pengajian Tinggi mahu semua institusi pengajian tinggi (IPT) menangguhkan kepulangan pelajar mereka, serta pendaftaran pelajar baru, dari kawasan zon merah di kampus masing-masing, yang dijadualkan bermula bulan depan.

Menterinya, Datuk Dr Noraini Ahmad berkata, proses pendaftaran dan pembelajaran bagi pelajar yang terlibat boleh dilakukan secara dalam talian.

“Para pelajar dapat kembali ke kampus masing-masing sesuai dengan prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan setelah keadaan pulih,” katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan berikutan peningkatan kes COVID-19 di beberapa daerah di negara ini.

Bagi pelajar yang bukan berasal dari kawasan zon merah, katanya, mereka harus mendaftar pada tarikh yang ditentukan seperti yang dinyatakan dalam kalendar akademik IPT masing-masing.

Dia mengatakan semua IPT juga telah diinstruksikan untuk memastikan pelaksanaan kegiatan akademik di kampus mematuhi SOP yang ditentukan dan keutamaan diberikan kepada langkah-langkah keselamatan.

Pelajar juga disarankan untuk terus mengambil langkah pencegahan seperti mencuci tangan dengan kerap, memakai topeng muka dan memerhatikan jarak fizikal, tambahnya.

The Malay News
Education Desk
Source: Bernama