Kakitangan MASkargo KLIA akan dikuarantin – Ismail Sabri

Kuala Lumpur: Program pengasingan kakitangan kargo lapangan terbang antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) akan dilaksanakan selama 14 hari mulai esok hingga 9 Disember berikutan peningkatan kes positif COVID-19 dari Kaya Cluster yang melibatkan pekerja MAB Kargo Sdn Bhd (MASkargo).

Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, mesyuarat khas Majlis Keselamatan Negara (MKN) hari ini bersetuju untuk menjalankan program kuarantin yang melibatkan 360 pekerja MASkargo di KLIA yang sihat, tanpa gejala dan disahkan negatif COVID-19.

“Pekerja akan ditempatkan di Hotel KLIA Aeropolis Tune di bawah prosedur operasi standard ketat (SOP) dan dipantau oleh Kementerian Kesihatan (KKM), MKN dan polis,” katanya pada sidang media mengenai Perintah Pemulihan Pergerakan Pemulihan (RMCO) pembangunan hari ini.

Mengenai penyaringan COVID-19 pekerja asing, Ismail Sabri mengatakan bahawa 888.342 individu di Selangor, Kuala Lumpur, Labuan, Pulau Pinang, Negeri Sembilan dan Sabah akan diuji pada fasa pertama, yang dijangka memakan masa sekitar empat hingga enam minggu.

“Semua kakitangan akan diperiksa menggunakan kaedah kit ujian cepat antigen berharga RM60 setiap ujian akan ditanggung oleh Organisasi Jaminan Sosial (Perkeso), sementara Kementerian Sumber Manusia akan menyiapkan jadual terperinci untuk mengelakkan orang ramai,” katanya.

Pemerintah sebelumnya telah mewajibkan semua pekerja asing di Selangor, Negeri Sembilan, Pulau Pinang, Kuala Lumpur, Labuan dan Sabah menjalani pemeriksaan dalam usaha mengekang penyebaran COVID-19.

Oleh itu, Ismail Sabri menggesa para majikan untuk membenarkan pekerja asing mereka menjalani ujian.
Dalam perkembangan lain, beliau mengatakan bahawa kerajaan juga akan menumpukan pada aspek penguatkuasaan perumahan dan tempat tinggal pekerja asing di bawah Akta Piawaian Perumahan dan Kemudahan Minimum Pekerja 1990 (Akta 446).

Katanya, penguatkuasaan akan bermula esok untuk memastikan setiap majikan menyediakan perumahan yang selesa untuk pekerja mereka.

“Majikan yang tidak mematuhi Akta boleh dikenakan denda maksimum RM50,000 untuk setiap kesalahan,” katanya.

-Bernama