Kata-kata pahit di wajah burung kakak tua itu

Kakatua

Malay News: Terdapat lima burung beo yang disimpan di kandang burung di kebun binatang. Sebaik sahaja mereka ditemui di hadapan pengunjung, mereka akan mula menghujat. Tidak ada yang dapat menghalang mereka. Pihak berkuasa kebun binatang terpaksa mengeluarkan burung dari sana.

Kejadian itu berlaku di Taman Hidupan Liar Lincolnshire di United Kingdom, menurut BBC. Lima burung kakak tua kelabu Afrika dibawa ke sana pada Ogos lalu. Setelah disimpan dalam karantina sebentar, burung beo disimpan di kandang burung khas untuk dipamerkan. Tetapi di hadapan pengunjung, burung beo ini mula mengucapkan semua jenis kata-kata kasar. Antaranya ialah penghujatan yang tidak dapat didengar. Akibatnya, pihak berkuasa kebun binatang berada dalam bahaya. Kerana, bersama dengan orang dewasa, kanak-kanak dan remaja juga datang mengunjungi kebun binatang. Mendengar mulut burung boleh membahayakan mereka.
Menurut NDTV India, lima burung beo telah diasingkan untuk menyelesaikan masalah tersebut. Pihak berkuasa zoo berpendapat bahawa menjauhkan burung beo dari burung lain untuk sementara waktu dapat meningkatkan sifat burung beo. Pihak berkuasa berharap burung beo mungkin berhenti mengucapkan kata-kata kasar setelah mempelajari yang baru.

Steve Nicholas, ketua eksekutif taman itu, mengatakan pada awalnya dianggap bahawa menjaga burung beo di kandang yang sama dengan burung lain mungkin mengubah kebiasaan bersumpah. Tetapi perkara sebaliknya telah berlaku.
Steve Nicholas mengatakan beberapa pengunjung menganggapnya sangat menyeronokkan. Sebilangan mereka ketawa dan ada yang terkejut mendengar kata-kata kasar di wajah burung kakak tua itu. Dan burung-burung menjadi lebih senang dengan reaksi ini. Didorong, burung kakak tua mula bersumpah semakin banyak.
Menurut laporan CNN Travel, kerana banyak anak pergi ke sana bersama ibu bapa mereka, pihak berkuasa taman telah memutuskan untuk memindahkan burung-burung itu setelah mempertimbangkannya. Namun, walaupun setelah mengeluarkan burung beo, mereka sedikit risau. Ketakutannya ialah jika lima burung beo ini mengajar 250 burung lain untuk bersumpah, apa yang akan terjadi? Pihak berkuasa mengatakan bahawa tidak mudah mengawal burung.

Malay News
Special Collection