COVID-19: Kerajaan telah berkomunikasi dengan 10 pengeluar vaksin

Kuala Lumpur: Pemerintah telah berkomunikasi dengan 10 pengeluar vaksin Covid-19 setelah pemberitahuan oleh Organisasi Kesihatan Sedunia (WHO) bahawa ada 11 calon vaksin Covid-19 dalam percubaan klinikal fasa 3, pada 13 November yang lalu.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin berkata, komunikasi dengan lapan pengeluarnya dibuat secara langsung, sementara dua yang lain melalui Kemudahan Akses Global Vaksin Covid-19 (Covax).
Dia mengatakan bahawa beberapa perbincangan berada di peringkat akhir dan pengumuman rasmi akan dibuat apabila semuanya telah selesai.
“Perbincangan merangkumi aspek kerjasama dalam berbagai tahap pengembangan vaksin seperti R&D, pertukaran saintis, pengembangan mengisi dan menyelesaikan (pemindahan teknologi, logistik, rantai dingin), termasuk pembelian vaksin (produk jadi) sebagai jaminan akses untuk bekalan vaksin untuk negara, ”katanya semasa sesi pertanyaan untuk jawapan lisan di Dewan Rakyat hari ini.

Dia menjawab pertanyaan dari Chan Foong Hin (PH-Kota Kinabalu) yang ingin tahu apakah kementerian telah membuat perintah untuk mengimport vaksin dari syarikat-syarikat dari China, seperti Cansino, Sinovac dan Sinopharm, atau Inggris, seperti AstraZeneca, dan apakah kementerian akan menetapkan urutan keutamaan untuk vaksinasi Covid-19 seperti yang dilakukan di Indonesia.

Khairy mengatakan melalui penyertaan di Covax, Malaysia akan mendapat akses kepada penyediaan vaksin Covid-19 sebanyak 10 peratus dari populasi negara itu dan pemerintah berusaha mendapatkan 60 peratus lagi untuk memenuhi sasaran imunisasi nasional untuk kekebalan kawanan hingga 70 peratus penduduk negara ini.
Pemerintah, katanya, juga berusaha untuk mendapatkan akses vaksin seawal suku pertama atau kedua tahun depan bergantung pada persetujuan dari Badan Pengawas Farmaseutikal Nasional (NPRA).
Dia mengatakan NPRA akan memastikan bahawa vaksin melewati syarat ketat yang ditetapkan, yang meliputi keselamatan dan keberkesanannya melalui data mengenai percubaan klinikal yang dilakukan.

Sementara itu, dalam senarai keutamaan imunisasi, Khairy mengatakan Jawatankuasa Khas Akses Bekalan Vaksin Covid-19 (JKJAV), yang ditubuhkan pada 14 Oktober lalu, telah bersetuju untuk membahagikannya kepada tiga kumpulan, iaitu barisan hadapan, yang melibatkan kakitangan Kementerian Kesihatan (KKM) dan agensi yang tidak berada di bawah KKM, seperti polis, Angkatan Tentera Malaysia, Jabatan Imigresen dan lain-lain, dalam kumpulan pertama.
Yang kedua adalah untuk kumpulan berisiko tinggi, seperti individu yang mempunyai rakan kongsi gelap dan warga emas, dan yang ketiga melibatkan populasi orang dewasa yang lain.
Perincian mengenai kumpulan sedang dibuat dan pengumuman dijangka dibuat pada suku pertama tahun depan.

-Bernama