Kindergarten Peribadi di kawasan MCO dibenarkan beroperasi

Kindergarten Peribadi di kawasan MCO dibenarkan beroperasi

Putrajaya: Kementerian Pendidikan memutuskan untuk membenarkan tadika swasta beroperasi di kawasan yang terjejas oleh perintah kawalan pergerakan (MCO) yang akan datang demi ibu bapa yang bekerja, kata Menteri Kanan Pendidikan Mohd Radzi Md Jidin. Katanya, MCO, yang bermula pada tengah malam esok hingga 26 Januari, berbeza dengan MCO yang sebelumnya dilaksanakan pada Mac tahun lalu.

“MCO sebelumnya jauh lebih ketat, di mana sektor ekonomi tidak dibenarkan beroperasi. Kali ini, sektor tertentu dibenarkan untuk terus terbuka, ”kata Radzi semasa sidang akhbarnya.

Oleh itu, mereka yang perlu pergi bekerja mempunyai pilihan untuk menghantar anak mereka ke tadika swasta di kawasan MCO. “Sekiranya ibu bapa prihatin untuk menghantar anak mereka ke tadika di kawasan MCO, kami akan menyerahkan kepada mereka untuk memutuskan apa yang terbaik untuk anak-anak mereka, sama ada untuk menghantar mereka atau sebaliknya atas alasan kesihatan.
“Dari pihak kementerian, tadika selalu dipantau untuk memastikan kedua-dua kakitangan dan caj mematuhi prosedur operasi standard,” katanya.

Radzi juga bercakap mengenai guru yang menetap di kawasan MCO yang diwajibkan pergi ke sekolah masing-masing di kawasan tersebut atau menjalani perjalanan antara negeri dan antara daerah ke kawasan di bawah perintah kawalan pergerakan bersyarat (CMCO) atau perintah kawalan pergerakan pemulihan (RMCO) untuk kerja.

“Sekolah akan mengeluarkan surat kebenaran kepada guru masing-masing yang perlu melakukan perjalanan untuk bekerja, yang akan menyatakan bahawa setiap pergerakan yang dibuat adalah untuk tujuan pengajaran,” katanya.

Semalam Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan bahawa MCO akan dilaksanakan di Kuala Lumpur, Selangor, Putrajaya, Pulau Pinang, Melaka, Johor, Sabah dan Labuan.

Sementara itu, Negeri Sembilan, Perak, Pahang, Kedah, Kelantan, dan Terengganu akan meneruskan CMCO dengan peraturan yang lebih ketat. Larangan perjalanan antara negara di seluruh negara juga akan dikenakan di seluruh negara sebagai sebahagian daripada MCO.

Malay News
Education Desk