KKMM untuk meningkatkan inisiatif komunikasi COVID-19 – Saifuddin

Kuala Lumpur: Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) memperhebatkan inisiatif komunikasi COVID-19, dengan penekanan yang lebih besar sekarang diberikan kepada kualiti dan keberkesanan komunikasi.
Menteri Datuk Saifuddin Abdullah berkata, inisiatif itu termasuk berkongsi data dari Kementerian Kesihatan (KKM) mengenai penyebaran cepat koronavirus dan melakukan tinjauan untuk lebih memahami profil dan cabaran yang dihadapi setiap segmen masyarakat yang terkena wabak tersebut.
Dia mengatakan bahawa kementerian juga akan mengenal pasti faktor-faktor yang menimbulkan masalah seperti keletihan / tekanan dan pelupa musim, kurang atau tidak mematuhi prosedur operasi standard (SOP), gagal memahami fakta bahawa harus bersama dengan COVID- 19, defisit kepercayaan dan disinformasi, dan cara untuk menangani cabaran ini.

(Inisiatif lain adalah) memperluas penyebaran buku kecil berjudul Merangkul Norma Baru di Komuniti untuk Mencegah Penularan COVID-19 dalam bentuk e-book dan memperkuatnya di media sosial, katanya kepada Bernama hari ini.
Semalam, Saifuddin mengatakan bahawa walaupun inisiatif komunikasi yang dilaksanakan sejauh ini terbukti baik, inisiatif tersebut akan ditingkatkan dengan perancangan dan pelaksanaan yang lebih sistematik untuk meningkatkan keberkesanannya.

Dia mengatakan defisit kepercayaan terhadap agensi yang ditugaskan untuk menangani pandemi COVID-19 telah muncul sebagai salah satu cabaran dalam pelaksanaan inisiatif komunikasi yang berkesan, yang menyebabkan beberapa orang menentang SOP dan arahan pemerintah.
Saifuddin mengatakan kaedah lain untuk meningkatkan inisiatif adalah mengubah naratif dari menjajakan ‘ketakutan’ kepada mempromosikan ‘harapan’ dan ‘kemajuan’; mengalihkan penekanan mesej dari ‘hukuman’ kepada ‘penegakan semula positif’ dan memberikan kandungan yang lebih kreatif.

Selain itu, kisah-kisah kejayaan pahlawan yang tidak diketahui akan dikongsi melalui pendekatan bercerita, dan usaha akan dilakukan untuk mencapai kesadaran dan pendidikan yang tepat, menyediakan rancangan komunikasi mengenai vaksin dan memperkuat kemampuan media sosial KKMM dan agensi pemerintah.

Katanya sumber manusia kementerian di peringkat persekutuan, negeri dan daerah akan ditingkatkan dan dikhaskan untuk pemberdayaan masyarakat, selain mengoptimumkan kepemimpinan akar umbi dan aset komuniti dan kementerian seperti Pusat Internet Komuniti (PIK).
Dia menambah bahawa kandungan Selamat Pagi Malaysia Grand Stand over RTM akan dipertingkatkan sementara penerbit atau netizen akan diundang untuk menghasilkan video, dokumentari, drama, filem dan produk media sosial yang menarik secara pantas menggunakan dana yang disediakan oleh Nasional Perbadanan Pembangunan Filem Malaysia.

Malay News
National Desk