Kos singa lebih rendah daripada anak kucing di Jepun!

Tokyo: Orang ramai di kebun binatang Jepun semakin berkurang kerana hiburan berasaskan teknologi dan kenaikan kos. Daya tarikan masyarakat terhadap singa yang terkenal, raja hutan pada satu masa, telah berkurang Di Jepun, hidupan liar dikawal ketat dan tidak mudah bagi orang biasa untuk membeli singa. Walau bagaimanapun, Persatuan Zoo dan Akuarium Jepun mempunyai kira-kira 300 ahli yang dapat menjual haiwan ini. Selalu ada permintaan untuk beberapa spesies seperti beruang kutub, gajah terkenal dan anak panda, yang selalu menarik perhatian pengunjung.
“Singa sekarang sangat murah di Jepang, permintaan singa tinggi di setiap kebun binatang dan taman hidupan liar, dan singa dilihat sebagai pemangsa terbesar,” kata Suoshi Shirawa, pengasas dan pedagang haiwan organisasi hidupan liar Rep Japan, kepada Deutsche Welle. Kini populariti singa telah menurun Haiwan itu menarik perhatian semua orang sebagai kanak-kanak, tetapi masalahnya bermula ketika mereka dewasa. “Seekor singa berharga 100,000 yen, atau 612 euro atau kurang dari 98 dolar AS. Namun, ada juga kes memberi singa percuma, katanya

Di sebuah kedai haiwan peliharaan, seekor anak kucing berharga dua kali lebih tinggi daripada singa, atau 400,000 yen, atau 3,248 euro. Kevin Short, seorang pakar lingkungan di University of Tokyo, berkata: “Membesarkan singa itu mahal, singa lapar, dan daging sangat mahal di Jepun. Singa memerlukan sangkar, bayi atau anak singa dapat menarik pengunjung, tetapi orang kurang tertarik pada singa dewasa. ”

Sasaran utama kebun binatang adalah pengunjung, dan populasi yang menurun di Jepun secara semula jadi telah mengurangkan jumlah pengunjung. Sekiranya penduduk terus menurun, 50 juta orang lagi akan hilang pada akhir abad ini. Ibu bapa muda mereka tidak lagi pergi ke kebun binatang bersama anak-anak mereka
Salah satu sebab penurunan daya tarikan singa adalah hiburan berasaskan teknologi semasa Kanak-kanak pada zaman ini, orang muda lebih berminat dengan permainan dalam talian atau hiburan berasaskan teknologi daripada di kebun binatang atau hidupan liar.

Malay News
Social Media Desk