Kucing Kelantan Mengunjungi Kubur Pemilik Setiap Hari

Kelantan: Seekor kucing oren di Kelantan telah menunjukkan kepada kita netizen Malaysia apa sebenarnya cinta tanpa syarat. Selama lebih dari dua tahun sekarang, Nana si kucing telah mengunjungi kubur pemiliknya setiap hari setelah kematiannya tanpa gagal. Berkongsi kisah di kumpulan Facebook Kelab Pencinta Kucing Malaysia, Hazlynn Nozi berkongsi bagaimana kucing ayahnya tetap setia kepadanya walaupun dia meninggal dunia.

“Sudah lebih dua tahun sejak dia meninggal dunia. Tetapi dari hari pertama hingga hari ini, Nana selalu mengunjungi kubur ayah setiap pagi,” tulisnya.
Menurut Hazlynn, pada hari pertama setelah ayahnya meninggal dunia, Nana sudah menjadi orang pertama yang berada di kuburnya, menunggu keluarga yang lain tiba

Hazlynn memberitahu Malay Mail dalam satu wawancara bahawa Nana agak terpengaruh dengan kematian ayahnya dan telah kehilangan berat badan dalam beberapa bulan pertama kerana selera makan yang buruk. “Dia lebih baik selepas tiga bulan dan mula makan secara normal tetapi dia juga akan berlama-lama di mana ayah menghabiskan waktunya – seperti di buaian, yang merupakan tempat kegemaran ayah atau bahkan duduk di kereta lamanya,” katanya.

Walau bagaimanapun, Hazlynn memerhatikan bahawa Nana telah terbiasa duduk di sebelah atau tidur di dekat kubur arwah ayahnya setiap pagi. “Kubur itu ada di belakang masjid, dan masjid itu ada di sebelah rumah kami. Setiap kali dia pulang untuk meminta makanan, cakarnya akan basah dengan embun pagi dari kubur.” Hazlynn berkongsi bahawa bapanya, yang merupakan seorang guru yang sudah bersara, selalu menyukai kucing dan menjaga banyak dari mereka.

Namun, Nana berusia enam tahun adalah kegemaran ayahnya. Hazlynn menjelaskan bahawa ketika ayahnya masih hidup, dia selalu memberi makan Nana pada waktu pagi sebelum dia pergi ke masjid. “Nana mempunyai ikatan istimewa dengan ayah. Dia sangat dekat dengannya,” katanya. “Nana selalu mengikut ayah ke masjid dan menunggunya menunaikan solat sebelum dia mengikutnya pulang.

Ada ikatan yang dimiliki kucing ini dengan ayah berbanding kucing lain di rumah, “pungkasnya. Di antaranya adalah pengguna Facebook yang menyoroti betapa sedihnya Nana. Hari pertama pemiliknya lewat, wajahnya kelihatan begitu sedih, dia berkomentar dengan ekspresi Nana yang dipotong. Sementara itu, netizen lain meminta Hazlynn menjaga Nana dengan baik. Tolong jaga kucing arwah ayahmu dengan betul. Ada sebab di sebalik semua ini. Kucing oren kamu sangat setia, ” dia berkata. Sumber-Says dot com

Malay.news, Social media desk