Malaysia sambut baik perjanjian RCEP – PM

Kuala Lumpur: Malaysia menyambut baik penandatanganan Kerjasama Strategik Komprehensif Serantau (RCEP) yang dijadualkan diadakan pada hari terakhir Sidang Kemuncak ASEAN ke-37 yang bermula hari ini.
Dalam campur tangannya semasa Sidang Kemuncak ASEAN-China ke-23 hari ini, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengatakan penandatanganan RCEP akan mencerminkan sokongan Malaysia yang tidak tergoyahkan untuk sistem perdagangan multilateral dan integrasi serantau.
“Malaysia percaya bahawa RCEP akan menjadi penukar permainan dalam usaha kami untuk meningkatkan aliran pelaburan dan untuk mendorong perdagangan intra di rantau ini.
Memandangkan kadar pertumbuhan global diperkirakan melambat pada sekitar 3,5 persen antara tahun 2021 dan 2025, kita harus menggandakan usaha kita untuk memastikan keberlanjutan kegiatan ekonomi, ”katanya.
Muhyiddin juga menekankan bahawa tumpuan harus diberikan kepada mempromosikan perdagangan dan pelaburan dan menjaga rantaian bekalan serantau dan global dengan memanfaatkan ekonomi digital.
“Sebagai sebahagian daripada usaha kami untuk membangun wilayah ekonomi yang lebih kuat pasca COVID-19, Malaysia percaya bahawa ASEAN dan China mesti memanfaatkan sepenuhnya potensi ekonomi digital.

“Kami telah banyak belajar dalam masa pandemi ini dari peningkatan penggunaan transaksi dalam talian dalam kehidupan seharian,” jelasnya.
Lebih jauh dalam ucapannya, Muhyiddin mengakui peranan penting ekonomi digital dalam menghidupkan kembali ekonomi wilayah ini kerana akan menyumbang kepada lebih banyak peluang pekerjaan dan mendorong pertumbuhan dan kelestarian perniagaan, terutama untuk sektor Perusahaan Mikro, Kecil dan Sederhana (UMKM).
Perdana menteri mengetuai delegasi Malaysia di sidang kemuncak dua tahunan hampir dari sini (Kuala Lumpur) yang berlangsung sehingga Ahad.

Sidang kemuncak itu dipengerusikan oleh Perdana Menteri Vietnam Nguyen Xuan Phuc dalam kapasitinya sebagai Ketua ASEAN 2020 dengan tema “ASEAN yang Padu dan Responsif.”
Turut serta dalam delegasi Malaysia adalah Menteri Luar Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein serta Menteri Kanan dan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.
ASEAN, yang ditubuhkan pada tahun 1967, merangkumi Brunei, Kemboja, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar, Filipina, Singapura, Thailand, dan Vietnam.

Malay News
National Desk