Malaysian Isabelle adalah pelatih kuda termuda di dunia

Sabah: Isabelle Lonjuing Sayeed telah membuat negara bangga dengan menjadi pelatih kuda pacuan termuda di dunia. Royal Sabah Turf Club (RSTC) mengeluarkan Isabelle lesen sebagai jurulatih profesional dan ejen stabil pada 26 November.

Pada usia dua belas tahun dan empat bulan, Isabelle menguraikan catatan Bailey Rogerson, yang memulakan latihan di New Zealand pada usia enam belas tahun.
Tenaga pengajarnya adalah Susan Douglas, dan anak perempuan Claire Mosun.

Semasa dia di Kuala Lumpur awal tahun ini, Isabelle mempunyai pelajaran di KL Academy of Polo bersama Peter Abisheganaden, yang kini dia anggap sebagai mentor.
Isabelle sejak itu menjadi pemain polo yang berpengalaman yang cacat oleh Sabah Polo Association.

Dia kini menjadi kapten pasukan polo wanita pertama di Sabah, El Venato Polo Team.
Susan mengajar Isabelle dalam kursus intensif mengenai semua aspek pengurusan kuda dan kuda yang stabil, dan latihan berkuda, ketika dia bersiap untuk mengikuti ujian pelatih dengan RSTC. Isabelle juga merupakan pemula perlumbaan yang berkelayakan, penguji halangan dan pakar pemakanan. John Gorton, pengarah Racing di RSTC, adalah penguji yang memberinya lesen.
Isabelle berkata, saya dengan rendah hati menjadi pelatih kuda berlesen termuda di dunia. Saya tahu jalannya tidak mudah, tetapi saya bersedia menghadapi cabaran yang akan datang.

Sources: NST, Pbitg

Malay News
National Desk