Masalah akses internet menganggu proses PdPR

Batu Kawan: Pelajar di kawasan luar bandar seperti Kampung Pulau Aman, dekat sini telah menyuarakan keprihatinan mereka terhadap masalah akses internet yang mereka hadapi yang boleh mengganggu proses pembelajaran mereka.

Hanis Syuhada Razali, 16, berkata pengajaran dan pembelajaran dari rumah (PdPR) telah menjadi satu cabaran bagi pelajar yang mempunyai akses internet yang terhad.

“Sambungan internet di rumah saya yang terletak kira-kira 200 meter dari jeti Pulau Aman sangat terhad dan tidak stabil … kadang-kadang saya terpaksa berjalan keluar dari rumah saya hanya untuk mendapatkan sambungan internet yang lebih baik.

“Saya juga agak sukar untuk berkonsentrasi berbanding dengan pembelajaran tatap muka. Saya harap saya dapat terus fokus dan tidak ketinggalan dalam pelajaran, ”kata pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Sains Tun Syed Sheh Shahabuddin dekat Bukit Mertajam, Seberang Perai Tengah kepada pemberita ketika ditemui di rumahnya, di sini hari ini.

Anak perempuan seorang tukang kebun sekolah juga bimbang bahawa kelas dalam talian akan mempengaruhi persiapannya untuk menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun depan.

Nur Alea Soffiyyah Ahmad Hanif, 16, yang tidak mempunyai sambungan internet di rumahnya mengatakan bahawa dia harus meminjam telefon bimbit ayahnya untuk digunakan sebagai peranti hotspot WiFi.

“Namun, dengan sambungan Internet yang sekejap-sekejap, diperlukan sehingga dua jam untuk memuat turun video yang dihantar oleh guru saya.

“Ada beberapa kali ketika saya berada di Google Meet, internet saya tiba-tiba terputus dan saya terpaksa pergi ke jalan utama untuk mendapatkan akses yang lebih baik,” kata anak perempuan pemandu lori, yang juga pelajar Tingkatan Empat di Sekolah Menengah Sains Tun Syed Sheh Shahabuddin.

Sementara itu, Pengerusi Majlis Pengurusan Masyarakat (MPKK) Kampung Pulau Aman, Saidi Abd Majid berkata, kira-kira 250 penduduk di kampung tersebut telah lama mengalami liputan internet yang buruk.

“Yang paling membimbangkan kami adalah para pelajar harus berjalan keluar dari rumah mereka, hanya untuk mendapatkan sambungan Internet yang lebih baik, bahkan pada waktu malam dan ini boleh menimbulkan risiko keselamatan bagi mereka.

“Untuk menyelesaikan masalah ini, kami ingin operator telekomunikasi meningkatkan rangkaian yang ada di sini,” katanya.

Sumber: BERNAMA