MCO di Kelantan dan tiga daerah Sarawak mulai hari ini – Ismail Sabri

Kuala Lumpur: Seluruh negeri Kelantan akan diletakkan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan (MCO) mulai hari ini hingga 26 Januari, sementara di Sarawak, MCO akan dilaksanakan di daerah Sibu, Selangau dan Kanowit mulai hari ini hingga 29 Januari.

Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata bahawa keputusan itu dibuat atas nasihat Kementerian Kesihatan (KKM) berikutan peningkatan kes COVID-19 di Kelantan dan juga di tiga daerah di Sarawak. “Sejak 10 Jan, rata-rata kes harian di Kelantan meningkat dari 80 hingga 100 kes dan bahkan kes aktif meningkat secara mendadak dalam 14 hari.

“Kabupaten Kota Bharu, Bachok, Tumpat, Gua Musang, Machang, Kuala Krai dan Tanah Merah sekarang berada di zona merah, sementara Pasir Puteh dan Pasir Mas sekarang berada di zon kuning dan Jeli berada di zon oren,” katanya di sidang media mengenai pembangunan MCO di Wisma Pertahanan, di sini hari ini.

Katanya, semua prosedur operasi standard (SOP) MCO yang diumumkan sebelum ini akan dilaksanakan di Kelantan dan tiga daerah di Sarawak, di mana hanya dua individu dari rumah yang sama dibenarkan keluar membeli barang keperluan harian.

Ismail Sabri mengatakan bahawa KKM juga melaporkan peningkatan mendadak dalam kes yang melibatkan kelompok di masyarakat di seluruh negeri. Sehingga semalam, secara keseluruhan sebanyak 1,649 kes positif dicatatkan di Kelantan, katanya.

Sementara itu, di Sarawak, dia mengatakan bahawa dari 31 Disember hingga 13 Jan, KKM mengesahkan peningkatan kes yang mendadak dalam 14 hari, dari dua hingga 251 kes. Dia mengatakan bahawa sebahagian besar kes adalah dari Pasai Cluster di Sibu dan Mukah yang mencatatkan sejumlah 394 kes daripada jumlah kes yang dilaporkan. “Kluster ini melibatkan 18 rumah panjang yang tersebar di seluruh Sibu, oleh itu KKM menasihatkan agar MCO dilaksanakan di tiga daerah,” katanya.- BERNAMA