Pelajar Perubatan UM Dianugerahkan Biasiswa Berprestij Rhodes Ke Oxford

Kuala Lumpur: Subashan Vadibeler, pelajar perubatan tahun akhir 24 tahun di Universiti Malaya (UM) baru sahaja dianugerahkan Biasiswa Rhodes yang berprestij untuk belajar di University of Oxford di UK!

Kami sangat berbangga! Beasiswa Rhodes adalah yang tertua (biasiswa pertama dianugerahkan pada tahun 1902) dan mungkin program biasiswa antarabangsa yang paling berprestij. Ia berusaha untuk membolehkan anak muda yang cemerlang dari seluruh dunia belajar di University of Oxford.

Subashan, yang berasal dari Ipoh, akan menuju ke Universiti Oxford di UK pada bulan Oktober 2021 untuk melanjutkan pelajaran bukan satu, tetapi dua gelar sarjana.

Yang pertama adalah Sarjana Sains dalam Kesihatan Antarabangsa dan Perubatan Tropika, dan yang kedua adalah Sarjana Sains dalam Imunologi Bersepadu.

Jawatankuasa Pemilihan Rhodes mencari anak muda yang mempunyai intelektual, watak, kepimpinan, dan komitmen yang tinggi untuk berkhidmat. Beasiswa Rhodes mengenai kualiti utama seorang sarjana Rhodes

Bercakap dengan Malay Mail, Subashan berkongsi bahawa pengalaman itu tidak nyata, sambil menambah bahawa dia memanggil ibu dan adiknya setelah dia menerima berita hebat pada hari Isnin, 9 November.

Subashan adalah apa yang dicari oleh Jawatankuasa Pemilihan Rhodes.

Dia mengatakan bahawa wakil Rhodes menanyakan padanya pelbagai pertanyaan dan pertanyaan mengenai kariernya semasa wawancara, sambil menambah bahawa dia tahu dia menentang lapan calon lain.

Temuduga berjalan lancar, saya mempunyai firasat bahawa mungkin saya berpeluang tetapi terdapat juga lapan finalis lain. Saya berjaya bercakap dengan mereka dan mereka kelihatan hebat tetapi cukup mengejutkan.

Subashan suatu hari nanti dapat membasmi denggi, mimpi yang diilhami oleh pengalamannya di sekolah perubatan di UM, di mana dia melihat banyak pesakit yang menderita penyakit nyamuk.

Berita baik itu dikongsi oleh dekan fakulti perubatan UM Prof Datuk Dr Adeeba Kamarulzaman, dan Subashan juga diberi ucapan tahniah oleh mantan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Saya sangat gembira dengan berita ini, seolah-olah saya mendapat biasiswa sendiri !!

Subashan pelajar perubatan tahun akhir kami baru sahaja terpilih sebagai Rhodes Scholar-elect 2021 Malaysia !!

Anda telah menjadikan kita semua di Fakulti Perubatan, UM sangat bangga.

 

Malay News

Education Desk