Pembayaran pinjaman PTPTN dilanjutkan hingga Mac

Kerajaan bersetuju untuk melanjutkan tempoh pembayaran pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) selama tiga bulan lagi kepada peminjam yang layak atau terjejas sehingga 31 Mac 2021.

Menteri Pendidikan Tinggi, Datuk Seri Dr Noraini Ahmad dalam satu kenyataan hari ini mengatakan bahawa keputusan itu dibuat memandangkan terdapat peminjam PTPTN yang masih terkena wabak Covid-19 dan belum dapat membayar balik pinjaman.

“Diharapkan pengumuman ini dapat membantu meringankan beban yang ditanggung oleh peminjam PTPTN,” katanya.

Peminjam PTPTN yang terjejas boleh mengemukakan permohonan melalui portal rasmi PTPTN mulai 5 Januari hingga 31 Mac 2021.

Tempoh pembayaran balik pinjaman bermula dari tarikh permohonan yang diluluskan.

Noraini berkata, PTPTN akan mengumumkan lebih banyak perincian mengenai lanjutan penangguhan pembayaran pinjaman.

Sebarang pertanyaan lanjut boleh dibuat dengan menghubungi PTPTN Careline di talian 03-2193 3000 yang beroperasi pada hari Isnin hingga Jumaat dari jam 9.00 pagi hingga 5.00 petang.

Sebelum ini, pemerintah mengizinkan penangguhan pembayaran pinjaman PTPTN kepada semua peminjam dari 31 Oktober hingga 31 Disember 2020.

Noraini kemudian mengatakan bahawa penangguhan itu melibatkan anggaran pembayaran balik sebanyak RM375 juta, menjadikan jumlah penangguhan pembayaran balik berjumlah RM1.13 bilion.

Sumber: The Malaysian Reserve