Pengantin India yang memakai seluar untuk perkahwinannya

India: Sanjana Rishi mengatakan bahawa dia mengenakan seluar berwarna vintage berwarna biru untuk perkahwinan tradisional India baru-baru ini hanya kerana saya suka pakaian.
Tetapi, dengan pilihan pakaian perkahwinannya, dia juga menyampaikan pernyataan fesyen yang berani – yang membuat banyak orang tertanya-tanya adakah lebih banyak pengantin wanita yang akan memakai pakaian tradisional yang memihak kepada pakaian sukan itu.

Di Barat, seluar pengantin sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Pereka mempromosikan seluar dalam koleksi perkahwinan mereka, dan mereka juga mendapat sokongan selebriti. Tahun lalu, pelakon Game of Thrones, Sophie Turner mengenakan seluar putih ketika berkahwin dengan pemuzik Joe Jonas di Las Vegas.
Tetapi, pakaian Cik Rishi sangat tidak biasa untuk India – di mana pengantin biasanya berpakaian sarung sutera atau lehengas yang rumit (kombo skirt-blaus-selendang panjang). Warna yang disukai adalah merah dan banyak bersulam dengan benang emas atau perak yang mahal.

Saya tidak pernah menemui pengantin India yang berpakaian seperti ini, kata Nupur Mehta, bekas editor majalah pengantin. “Pengantin biasanya suka memakai pakaian India bersama dengan perhiasan tradisional dari ibu dan nenek mereka.
Ini sesuatu yang sangat baru. Dan dia benar-benar menonjol.
Seorang usahawan India-Amerika, Cik Rishi, 29, berkahwin dengan ahli perniagaan Delhi, Dhruv Mahajan, 33, pada 20 September di ibu negara, Delhi.

Dia pernah bekerja sebagai peguam korporat di AS sebelum kembali ke India tahun lalu dan pasangan itu tinggal bersama selama hampir satu tahun.
Mereka telah merancang perkahwinan pada bulan September di AS – di mana saudara lelaki pengantin perempuan dan kebanyakan rakannya tinggal – dan perkahwinan tradisional India kedua di Delhi pada bulan November.

Tetapi kemudian Covid berlaku dan rancangan mereka “digagalkan sepenuhnya”. Tidak seperti Amerika, terdapat sedikit penerimaan hubungan hidup di India dan Cik Rishi mengatakan bahawa, walaupun ibu bapanya “sangat progresif, terdapat banyak tekanan luaran dari rakan-rakan , jiran dan keluarga besar untuk memformalkan hubungan.
Jadi, pada akhir bulan Ogos, “pada suatu pagi saya bangun dan berkata, ‘mari kita berkahwin'”.
Cik Rishi mengatakan bahawa ketika dia berfikir untuk berkahwin, dia tahu dengan tepat pakaiannya.

Saya tahu saya akan mengenakan seluar, dan saya tahu yang tepat, katanya kepada saya.
Cik Rishi, yang “mempercayai fesyen yang berkesinambungan dengan alam sekitar” dan umumnya membeli banyak pakaian bekas, mengatakan bahawa dia sudah lama melihat pakaian itu di sebuah butik di Itali.

Itu adalah pakaian vintage yang sangat digemari, dibuat pada tahun 1990-an oleh pereka Itali Gianfranco Ferré. Saya terkejut dan gembira mengetahui bahawa ia masih tersedia ketika saya memutuskan untuk berkahwin.
Semasa bekerja sebagai peguam korporat di AS, pakaian adalah pilihan pakaiannya kerana semua wanita moden yang kuat yang saya idola juga memakainya.
Saya selalu berfikir bahawa ada sesuatu yang sangat hebat tentang seorang wanita dengan seluar. Saya suka mereka dan saya memakainya sepanjang masa.
Ia juga masuk akal, katanya, kerana perkahwinan itu adalah hubungan intim kecil, hanya dihadiri oleh 11 orang termasuk pengantin lelaki dan pengantin lelaki dan imam.

Itu hanya ibu bapa dan datuk nenek kami. Pernikahan itu berlangsung di halaman belakang Dhruv. Semua orang berpakaian dengan santai, akan sangat janggal jika aku mengenakan kostum perkahwinan yang rumit. Aku akan kelihatan terlalu tertekan.
Mahajan mengatakan bahawa dia tidak menyangka tunangnya muncul dengan seluar.

Sehingga saya melihatnya, saya tidak tahu apa yang akan dipakainya, tetapi sebenarnya tidak menjadi masalah kerana saya tahu bahawa apa sahaja yang dipakai Sanj, dia akan menggegarkannya.

Sebenarnya, dia berkata ketika pertama kali melihatnya, Pada awalnya saya tidak menyedari bahawa dia mengenakan seluar, yang saya perhatikan adalah betapa menakjubkannya penampilannya. Dia kelihatan malaikat, sangat cantik.
Saya dapat meneruskan dengan lebih banyak kata sifat, dia ketawa.
Pakaian perkahwinan Cik Rishi telah menimbulkan keributan di media sosial.

Selepas dia menyiarkan beberapa gambar di Instagram, rakan dan pengikutnya memuji penampilannya – mereka memanggilnya mempesonakan, cantik, hebat dan “pengantin paling keren”.
Pereka fesyen dan fesyen juga menyetujui pilihannya.
OMG, betapa hebatnya penampilan anda ! menulis pereka Masaba Gupta; dan Rhea Kapoor, kakak penerbit dan pelakon Bollywood Sonam Kapoor, menggambarkan penampilannya sebagai hebat.

Anand Bhushan, salah seorang pereka pakaian wanita kontemporari yang terkenal di India, mengatakan kepada BBC bahawa dia menyukai pakaian Cik Rishi dan bahawa ia adalah cara yang indah untuk mempelai wanita.
Ketika saya melihat fotonya, hal pertama yang terlintas dalam benak saya adalah, jika Carrie Bradshaw [salah satu protagonis di Sex and the City] adalah orang India, dia akan berpakaian seperti ini untuk perkahwinannya.

Malay News
Glamour Desk