Kerajaan sedang kaji kebenaran perjalanan antara zon hijau dalam negeri PKPB

Kuala Lumpur: Kerajaan sedang mengkaji cadangan untuk membenarkan perjalanan antara negeri antara zon hijau di negeri-negeri di bawah perintah kawalan pergerakan bersyarat (CMCO).
Menteri Kanan Keselamatan Ismail Sabri Yaakob mengatakan contohnya adalah Langkawi dan Sabak Bernam, yang kedua-duanya merupakan zon hijau tetapi terletak di negeri-negeri di bawah CMCO.
“Sebagai contoh, (dengan cadangan ini) mereka yang berasal dari Sabak Bernam boleh pergi bercuti ke Langkawi. Tetapi kita mesti membincangkan SOP terperinci.
“Bagaimana orang-orang yang datang dari Sabak Bernam akan melakukan perjalanan hingga ke Langkawi? Mungkin polis boleh mengeluarkan surat itu, yang membuktikan bahawa mereka memang berasal dari Sabak Bernam, bukan Klang, misalnya, ”katanya pada sidang media hari ini.

Dia mengatakan ini bertujuan untuk meningkatkan pelancongan domestik, sambil menambah bahawa cadangan lain adalah untuk had tiga orang di dalam sebuah kereta untuk bersantai di zon hijau.
Namun, katanya, kementerian pelancongan, seni dan budaya telah diarahkan untuk bekerja dengan kementerian dan agensi lain yang relevan untuk mengemukakan cadangan yang lebih terperinci.

Malay News
National Desk