Perjanjian RCEP telah ditandatangani

Kuala Lumpur: Perjanjian Perkongsian Ekonomi Komprehensif Wilayah (RCEP) akhirnya ditandatangani hari ini setelah melalui 31 pusingan rundingan selama lapan tahun terakhir.
Penandatanganan RCEP, yang merupakan perjanjian perdagangan bebas (FTA) terbesar di dunia, merupakan tonggak penting dan penting dalam integrasi dan revitalisasi ekonomi dari 15 pihak.
Menteri Kanan merangkap Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata, penandatanganan perjanjian itu adalah bukti pengukuhan sistem perdagangan pelbagai hala, sambil menegakkan agenda pembangunan Organisasi Perdagangan Dunia.

RCEP akan mempromosikan, memfasilitasi dan melindungi iklim pelaburan negara-negara peserta di rantau ini.
“Ini juga termasuk pertukaran maklumat dan promosi langkah-langkah ketelusan untuk memfasilitasi perniagaan dan pelaburan dalam wilayah RCEP,” kata Mohamed Azmin kepada wartawan setelah penandatanganan RCEP di sini hari ini.

RCEP merangkumi 15 negara dengan gabungan populasi 2,2 miliar, atau hampir 29,7 persen dari populasi dunia, dan mewakili US $ 24,8 triliun atau 28,9 persen dari produk domestik kasar dunia, berdasarkan data Bank Dunia 2018.
RCEP menggabungkan dan menyederhanakan FTA ASEAN + 1 yang ada – yang merangkumi Jepun, Korea Selatan, China, Australia dan New Zealand – menjadi perjanjian yang inklusif dan komprehensif.
Antara lain, perjanjian itu akan meningkatkan perdagangan dan pelaburan antara dan intra-wilayah, memperkuat rantai nilai serantau, serta memudahkan ketelusan, perkongsian maklumat dan penyelarasan peraturan dan piawaian teknikal.

Malay News

National Desk