14-hari MCO untuk lima negeri mulai hari Rabu

Petaling Jaya: Lima negeri akan mendapat perintah kawalan pergerakan (MCO) 14 hari mulai hari Rabu, berikutan lonjakan kes Covid-19 baru-baru ini, Perdana Menteri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan.

Lima negeri itu ialah Selangor, Pulau Pinang, Melaka, Johor, Sabah dan wilayah persekutuan Kuala Lumpur, Labuan, dan Putrajaya. Semua aktiviti sosial di negeri ini dimatikan, termasuk Thaipusam, Tahun Baru Cina dan aktiviti sukan berkumpulan. Semua perjalanan merentas sempadan juga dilarang.

MCO bersyarat (CMCO) akan dikenakan ke atas Pahang, Perak, Negeri Sembilan, Kedah, Terengganu dan Kelantan. Perlis dan Sarawak akan berada di bawah pemulihan MCO (RMCO).

Muhyiddin berkata, pemerintah memahami keprihatinan rakyat dan beban yang ditanggung oleh barisan hadapan. “Sistem kesihatan kita berada di titik putus,” katanya, sambil menambah bahawa kemudahan kesihatan awam tidak lagi dapat menampung 2.000 kes sehari.

“Pemerintah menyedari pendekatan yang lebih ketat harus diambil untuk memutuskan rangkaian jangkitan dan menurunkan jumlah jangkitan harian.” Dia menambah bahawa sekatan jalan raya akan berlaku mulai hari Rabu, 12.01 pagi dan perjalanan di kawasan MCO terhad kepada radius 10km. “Untuk pembelian barang keperluan dari pasar raya besar atau kedai berdekatan, hanya dua anggota keluarga yang dibenarkan keluar dengan kenderaan yang sama. “Mana-mana individu yang didapati melanggar undang-undang akan dikenakan denda RM1,000.”

Muhyiddin berkata, semua aktiviti sosial, keagamaan, dan budaya yang melibatkan perhimpunan besar-besaran termasuk majlis perkahwinan, acara, serta perayaan Tahun Baru Cina dan Thaipusam tidak dibenarkan. “Perjalanan antara negeri tidak dibenarkan di seluruh negara sementara di wilayah MCO, perjalanan antara daerah juga tidak dibenarkan.”

Muhyiddin berkata lima sektor ekonomi penting akan dibenarkan beroperasi, terutamanya pembuatan, pembinaan, perkhidmatan, perdagangan dan pengedaran, serta perladangan dan komoditi. Pekerja di industri yang tidak penting akan diminta bekerja dari rumah.

Muhyiddin berkata, restoran dan restoran akan dibenarkan beroperasi, walaupun tempat makan tidak akan dibenarkan. “Mereka hanya dapat dibuka untuk dibawa pulang,” katanya. Perkhidmatan penghantaran makanan juga akan dibenarkan beroperasi. Muhyiddin juga memberi jaminan bahawa bekalan barang keperluan mencukupi dan tidak perlu membeli barang panik.

Dia mengatakan bahawa pelajar yang mengambil SPM mereka untuk sesi 2020 dan 2021 akan dibenarkan bersekolah, tertakluk kepada peraturan yang lebih ketat. Kementerian pendidikan akan memberikan perincian mengenai peraturan ini. “Untuk kegiatan keagamaan di negeri-negeri di bawah MCO, hanya anggota jawatankuasa masjid atau rumah ibadat yang akan dibenarkan hadir (di rumah ibadat mereka), dan ini dikenakan maksimum lima orang.”

Di negeri-negeri di bawah CMCO atau RMCO, aktiviti keagamaan masih dibenarkan tertakluk pada peraturan yang ada. Muhyiddin juga mengatakan orang akan dibenarkan meninggalkan kediaman mereka untuk aktiviti rekreasi. “Pastikan anda menjauhkan jarak 2m dari orang lain setiap saat. Sekiranya anda ingin berjoging, lakukan secara berpasangan, jika anda ingin berbasikal, jangan berbasikal secara berkumpulan, “katanya.

“Dua minggu ini sangat penting, bukan hanya untuk diri kita sendiri tetapi untuk seluruh negara. Semua pengorbanan kami – memutuskan hubungan dengan rakan-rakan kami, mengasingkan diri di rumah, dan kesukaran melakukan aktiviti sosial di luar – dapat menyelamatkan semua nyawa kami. ”

Muhyiddin mengatakan virus itu ada di masyarakat dan orang tidak boleh melupakan langkah-langkah untuk mencegah penyebaran virus termasuk mencuci tangan, memakai topeng muka, dan menjaga jarak fizikal. Dia juga mengumumkan bahawa Fasa 3 ujian klinikal untuk vaksin Covid-19 akan bermula pada 21 Januari, melibatkan 3,000 sukarelawan di sembilan hospital awam.

“Malaysia akan menjadi negara pertama di luar China untuk percubaan vaksin yang tidak aktif yang dikembangkan oleh Institut Biologi Perubatan, Akademi Sains Perubatan Cina, China.” Muhyiddin mengatakan bahwa sementara negara akan segera menerima vaksin, negara itu akan berfungsi sebagai langkah pencegahan dan cara utama untuk mencegah jangkitan adalah dengan mengikuti peraturan dan langkah-langkah kebersihan yang baik.

Saya menjamin bahawa pemerintah akan melakukan yang terbaik untuk melindungi rakyat. Saya memohon kepada semua untuk melakukan yang terbaik untuk melindungi diri, masyarakat dan masyarakat anda. Hanya dengan bersatu melawan virus ini kita dapat menang.

Malay News
National Desk