Obama, Bush dan Clinton sukarelawan pemberian vaksin COVID-19

USA: Bekas Presiden Barack Obama, George W. Bush dan Bill Clinton secara sukarela memberikan vaksin Covid-19 mereka di kamera untuk meningkatkan keyakinan orang ramai terhadap keselamatan vaksin setelah Pentadbiran Makanan dan Dadah AS membenarkannya.

Ketiga-tiga mantan presiden terbaru berharap kempen kesedaran untuk meningkatkan keyakinan terhadap keselamatan dan keberkesanannya akan menjadi mesej yang kuat ketika pegawai kesihatan awam Amerika berusaha meyakinkan orang ramai untuk mengambil vaksin tersebut.
Freddy Ford, ketua kakitangan Bush, memberitahu CNN bahawa Presiden ke-43 telah menghubungi Dr. Anthony Fauci – pengarah Institut Alergi dan Penyakit Berjangkit Negara dan pakar penyakit berjangkit terkemuka negara – dan Dr. Deborah Birx, penyelaras tindak balas koronavirus Rumah Putih, untuk melihat bagaimana dia dapat membantu mempromosikan vaksin.
“Beberapa minggu yang lalu Presiden Bush meminta saya untuk memberitahu Dr. Fauci dan Dr. Birx tahu bahawa, ketika waktunya tepat, dia ingin melakukan apa yang dia dapat untuk membantu mendorong rakan-rakannya agar diberi vaksin,” kata Ford kepada CNN. “Pertama, vaksin harus dianggap selamat dan diberikan kepada penduduk yang diutamakan. Kemudian, Presiden Bush akan menantikannya, dan dengan senang hati akan melakukannya di kamera.”
Setiausaha akhbar Clinton memberitahu CNN pada hari Rabu bahawa dia juga akan bersedia mengambil vaksin itu di tempat umum untuk mempromosikannya.

“Presiden Clinton pasti akan mengambil vaksin secepat mungkin, berdasarkan keutamaan yang ditentukan oleh pegawai kesihatan awam. Dan dia akan melakukannya di tempat awam jika akan membantu mendesak semua orang Amerika untuk melakukan hal yang sama,” kata Angel Urena .
Obama, dalam wawancara dengan tuan rumah SiriusXM Joe Madison yang dijadualkan disiarkan pada hari Khamis, mengatakan bahawa jika Fauci mengatakan vaksin coronavirus selamat, dia percaya kepadanya.
“Orang seperti Anthony Fauci, yang saya kenal, dan saya pernah bekerjasama, saya percaya sepenuhnya,” kata Obama. “Jadi, jika Anthony Fauci memberitahu saya bahawa vaksin ini selamat, dan dapat memberi vaksin, anda tahu, imunisasi anda daripada mendapat Covid, semestinya, saya akan mengambilnya.”
“Saya berjanji kepada anda bahawa apabila dibuat untuk orang-orang yang kurang berisiko, saya akan menerimanya,” katanya.
“Saya mungkin akhirnya mengambilnya di TV atau difilmkan, agar orang tahu bahawa saya mempercayai sains ini, dan apa yang saya tidak percayai adalah mendapatkan Covid,” tambahnya.
CNN telah menghubungi perwakilan mantan Presiden Jimmy Carter untuk melihat apakah dia bersedia mengambil vaksin itu secara terbuka juga.

Keluarga Bush mempunyai sejarah bersekutu dengan presiden lain untuk mempromosikan tujuan utama. Bapa dan ibu Bush, mendiang bekas Presiden George H.W. Bush dan Barbara Bush, melakukan penerbangan komersial pada hari-hari setelah 11 September 2001, serangan pengganas untuk mempromosikan keyakinan masyarakat untuk terbang lagi. George H.W. Bush dan Clinton bekerjasama dalam penggalangan dana untuk kawasan-kawasan yang dilanda oleh Taufan Katrina pada tahun 2005 dan untuk tujuan amal lain pada tahun-tahun setelah presiden mereka.
Obama sekarang juga bertujuan untuk menggunakan kedudukan pasca-presidennya untuk kempen kesedaran masyarakat.
Semasa wawancara itu, Obama nampaknya mengakui masalah keraguan vaksin yang sangat nyata, yang dikhuatiri oleh beberapa pakar kesihatan dapat menyebabkan minoriti – yang lebih banyak terkena wabak koronavirus – untuk tidak mendapat suntikan.
“Saya faham anda tahu secara sejarah – semua yang ada sejak percubaan Tuskegee dan sebagainya – mengapa masyarakat Afrika Amerika, mempunyai keraguan. Tetapi hakikatnya adalah, vaksin adalah mengapa kita tidak ‘ Saya mempunyai polio lagi, sebab mengapa kita tidak mempunyai banyak anak-anak yang mati akibat campak dan cacar dan penyakit yang digunakan untuk menghilangkan seluruh populasi dan masyarakat, “katanya.

Kajian terdahulu telah menunjukkan bahawa masyarakat minoriti mempunyai kadar kematian yang lebih tinggi dari Covid-19, lebih terdedah dan paling rentan sebahagiannya kerana keadaan yang ada sebelumnya.

Sources: CNN

Malay News
International Desk