Penempatan Yahudi Israel di Palestin tidak sah menurut Russia

Moscow: Pengumuman besar Rusia terhadap Israel. Negara itu telah menyatakan pembinaan sebuah pinggir bandar Zionis di Tebing Barat sebagai haram. Kementerian Luar Negeri Rusia mengatakan dalam sebuah pernyataan pada hari Selasa bahawa tender yang dikeluarkan oleh Israel untuk pembinaan ribuan rumah di kawasan Yerusalem Timur atau Yerusalem Timur bertentangan dengan undang-undang antarabangsa dan proses penyelesaian krisis yang sedang berlangsung.

Menjelang pilihan raya AS, kabinet Israel menyetujui cadangan untuk membina 1.200 rumah di Yerusalem Timur, lapor sebuah akhbar Israel pada hari Ahad. Kementerian luar negeri Rusia dalam satu kenyataan mengatakan bahawa tindakan seperti itu akan “menyekat jalan penyelesaian yang adil untuk konflik Israel-Palestin.” Ini juga akan mengakhiri kemungkinan mewujudkan keamanan yang berkekalan di Asia Barat.
Resolusi 2334 Majlis Keselamatan PBB mengisytiharkan pembinaan pinggir bandar Yahudi di wilayah Palestin sebagai haram. Tetapi Zionis Israel membangun satu pinggiran kota demi satu yang melanggar Deklarasi PBB. Penjajah juga terus merobohkan rumah Palestin sebagai bagian dari pembinaan pinggir bandar.

Sumber: Parstoday

Malay News
International Desk