Taufan Iota: Badai kategori empat melanda Nikaragua

Nicaragua: Badai yang kuat telah membawa hujan lebat dan angin kencang ke pantai Karibia di Nikaragua, dua minggu setelah ribut dahsyat melanda.
Iota menjadikan tanah runtuh sebagai ribut kategori empat dekat bandar Puerto Cabezas, di mana pesakit harus dipindahkan dari sebuah hospital sementara setelah bumbungnya roboh.
Penduduk berada di tempat perlindungan, dan ada kebimbangan kekurangan makanan.
Ribut telah melemah dan Honduras dijangka akan dilanda pada hari Selasa.

Pusat Taufan Nasional AS (NHC) mengatakan Iota kini menjadi ribut kategori dua, tetapi memberi amaran ia boleh membawa gelombang ribut yang mengancam nyawa, angin bencana, banjir kilat dan tanah runtuh.

lota melanda Nicaragua pada petang Isnin dengan angin kencang hampir 155mph (250km / j), kata NHC. Ia mengukuh di laut menjadi ribut kategori lima tetapi melemah ketika membuat pendaratan.

Di Puerto Cabezas, juga dikenal sebagai Bilwi, ribut itu merosakkan rumah kayu, membanjiri jalan dan memutuskan bekalan elektrik. Penduduk mengatakan angin merobek bumbung rumah “seperti terbuat dari kadbod”.
“Saya belum makan. Saya tidak tahu di mana saya akan tidur di sini,” kata Prinsila Glaso, 80 tahun, kepada agensi berita AFP.

Malay News
International Desk