Thailand bersedia bekerjasama dengan Malaysia dalam masalah perbatasan

Songhla: Thailand bersedia bekerjasama dengan Malaysia untuk memperketat kawalan keselamatan di sempadan berikutan insiden tembakan yang menyebabkan kematian seorang anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) ketika bertugas di Perlis pada hari Selasa.
Panglima Tentera Darat Bahagian Keempat, Letnan Jeneral Kriangkrai Srirak yang merupakan ketua Jawatankuasa Sempadan Wilayah Thailand-Malaysia (RBC) menghubungi rakan sejawatnya di Malaysia, Leftenan Jeneral Datuk Mohamad Ab Rahman hari ini.
Dia mengatakan mereka telah mengadakan perbincangan untuk meningkatkan kawalan di perbatasan untuk mencegah kejadian seperti itu berulang, termasuk memperhebat rondaan dan membuat pos kawalan di lokasi-lokasi strategik untuk membendung kegiatan penyeludupan, dan juga berkongsi maklumat.

Kami tidak mahu kejadian serupa berulang lagi. Pihak berkuasa Thailand bersedia untuk bekerjasama kerana ini adalah salah satu saluran untuk mencegah kejadian yang tidak diingini berlaku, katanya kepada media setelah memeriksa lokasi kejadian di Kabupaten Sadao, Songkhla. Dia juga mengucapkan takziah kepada anggota keluarga mendiang Sarjan Baharuddin Ramli, 54, yang terbunuh dalam tembak-menembak itu.

Sementara itu, Kriangkrai mengatakan hubungan diplomatik antara kedua-dua negara berada pada tahap yang baik.
“Oleh itu, langkah sewajarnya perlu diambil,” katanya. Sementara itu, Kriangkrai mengatakan pihak berkuasa Thailand telah mengenal pasti suspek yang terlibat dalam kejadian tembakan pada hari Selasa. Tangkapan akan dilakukan dalam masa terdekat untuk membantu siasatan, katanya.

Pada awal pagi Selasa, Baharudin terbunuh, sementara Sarjan Norihan a / l Tari, 39, cedera parah dalam tembak-menembak dengan penyeludup di Pos TS9 dekat Padang Besar, Perlis. Media semalam melaporkan bahawa seorang lagi anggota PGA mengalami kecederaan ringan setelah ditembak ketika melakukan rondaan dengan rakannya di sempadan Malaysia-Thailand berhampiran Bukit Kayu Hitam, Kedah, kira-kira jam 6.15 petang. – BERNAMA

Malay News
National Desk