Tiada alasan untuk membenarkan keadaan darurat: Dr. M

Dr Mahathir Muhammad

Kuala Lumpur: Tidak ada alasan yang wajar bagi kerajaan Perikatan Nasional (PN) untuk mengisytiharkan keadaan darurat pada masa ini, kata mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.
Dia mengatakan bahawa bahkan negara-negara dengan masalah Covid-19 yang lebih parah belum mengisytiharkan darurat untuk seluruh negara tetapi hanya untuk kawasan yang terjejas.
“Tidak ada yang menggantung undang-undang dan Parlimen seperti yang berlaku sekiranya Darurat diisytiharkan di Malaysia.
“Tidak ada rusuhan atau keganasan di Malaysia, tidak ada pelanggaran undang-undang dan perintah untuk membenarkan keadaan darurat.
“Tetapi ada kebutuhan untuk dilakukan beberapa perubahan pada pemerintah yang merebut kekuasaan dengan cara yang tidak demokratik,” tulisnya di blognya chedet.cc hari ini.
Semalam, terdapat perbincangan bahawa pemerintah sedang merancang untuk mengumumkan darurat di negara ini.
Ini kerana kes Covid-19 terus meningkat di beberapa bahagian negara, terutama Sabah.

Namun, seperti sekarang, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin masih belum menjawab perkara itu.
Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah pagi ini mengatakan bahawa dia akan berunding dengan Raja-raja Melayu berdasarkan cadangan yang dibuat kepadanya oleh Muhyiddin semalam.

Bergabung dengan pemimpin pembangkang yang lain, Dr Mahathir juga yakin bahawa rancangan untuk mengisytiharkan darurat adalah cara Putrajaya untuk mengelakkan diri dari menghadapi Dewan Rakyat.
Dia mengatakan bahawa dalam keadaan darurat tidak akan membawa kesan baru atau positif kepada Malaysia mengenai wabak Covid-19 kerana semua langkah yang diperlukan telah diambil oleh pemerintah.
“Tetapi, keadaan darurat akan memberi kuasa tambahan kepada Perdana Menteri. Apa yang telah dilakukannya sejauh ini tidak dapat mengurangkan masalah politik, ekonomi dan sosial yang mempengaruhi negara ini.

“Dia mempunyai Kabinet besar yang tidak menyumbang apa-apa untuk kesejahteraan rakyat dan negara.
“Dihadapkan dengan kemungkinan digulingkan, Perdana Menteri menginginkan kekuasaan di bawah keadaan Darurat.
“Satu-satunya keuntungan akan diberikan kepada Perdana Menteri, kerana Parlimen akan lumpuh. Dia akan mendakwa bahawa itu adalah kehendak Istana.”

Dr Mahathir juga memberi amaran bahawa mengisytiharkan Darurat akan menyebabkan pasaran saham merosot, menyebabkan kegelisahan di kalangan pelabur.
“Sekiranya Darurat diisytiharkan, pasaran akan runtuh sepenuhnya. Pelabur tidak percaya Perdana Menteri dapat menguruskan ekonomi.
“Dia mengacaukan situasi Covid-19 dengan cuba merebut pemerintahan Sabah. Lonjakan sekarang sepenuhnya disebabkan oleh pilihan raya Sabah.
“Jadi, pemerintah telah diubah. Apa kebaikan yang telah dibawanya ke Sabah?” katanya.

Malay News
National Desk