Tiada rentas negeri seluruh negara bermula Rabu

Kuala Lumpur: Merentas negeri akan dilarang di seluruh negara selama dua minggu bermula Rabu.

Perkara ini diumumkan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam satu ucapan khas yang disiarkan secara langsung hari ini.

Bagi Selangor, Pulau Pinang, Sabah, Melaka, Johor, Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan yang akan diletakkan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) mulai hari Rabu, juga selama dua minggu, perjalanan antara daerah tidak akan dibenarkan.

Untuk negeri PKP dan wilayah persekutuan, sekatan jalan raya akan dipasang di semua sempadan negeri dan daerah mulai 12.01 pagi Rabu.

Muhyiddin mengatakan ini untuk memastikan orang-orang mematuhi larangan perjalanan antar negara dan antar daerah setelah pelaksanaan PKP.

“Sekatan jalan juga akan dipasang di jalan utama dan pergerakannya terbatas pada radius 10 km (dari tempat tinggal seseorang).

“Hanya dua orang dari setiap isi rumah yang dibenarkan keluar dari rumah dan melakukan perjalanan dengan satu kenderaan untuk tujuan membeli barang-barang yang diperlukan dari pasar raya dan kedai runcit terdekat.

“Mana-mana individu yang melanggar sekatan boleh dikeluarkan kompaun maksimum RM1,000,” kata Muhyiddin dalam ucapan khasnya hari ini.

Sumber: News Straits Times