TVB enggan melepaskan Jacqueline Wong

Hong Kong: Sepanjang pelakon Hong Kong Jacqueline Wong (gambar) telah cuti tanpa gaji selama 20 bulan sejak skandalnya dengan penyanyi yang sudah berkahwin, Andy Hui pecah, majikannya TVB masih enggan melepaskannya, lapor Sin Chew Daily.
Ini terjadi walaupun Hui, suami ikon Cantopop, Sammi Cheng, telah beralih dari skandal tersebut dengan album baru yang sedang dalam proses.
Pemain berusia 31 tahun itu, yang memutuskan untuk mengambil cuti enam bulan di Amerika Syarikat berikutan kegusaran media, kembali ke Hong Kong pada bulan Disember 2019 dan telah menghabiskan wang simpanannya sendiri.

Menurut sumber yang dekat dengannya, Wong kini dalam keadaan limbo kerana dia telah menandatangani kontrak lapan tahun dengan syarikat televisyen itu.
Dipercayai bahawa Wong ingin mengubah kariernya menjadi penulisan skrip dan produksi dan berharap agar TVB membebaskannya dari kontrak. Sebuah syarikat di Wuhan, China, telah menemukan cara kreatif untuk mendorong pekerja untuk datang lebih awal untuk bekerja pada musim sejuk, lapor China Press. Untuk memberi ganjaran kepada pekerja yang melapor bekerja tepat pada waktunya, pengurusan syarikat menyembunyikan baucar “ketibaan awal” di pejabat pada setiap hari.

Seorang pekerja yang menemui baucar pada waktu pagi akan mendapat kelayakan, termasuk berhenti kerja lebih awal untuk satu hari, tiba lewat ke pejabat atau wang tunai 50 yuan. Pengurus syarikat itu mengatakan ramai pekerja mula tiba lewat pada musim sejuk kerana enggan bangun dari tidur kerana cuaca sejuk.

Namun, syarikat itu enggan menghukum mereka dan memutuskan untuk memberi mereka insentif untuk datang lebih awal. Sejak sistem baucar dilaksanakan pada pertengahan Disember, tidak ada pekerja yang terlambat bekerja. Ketika berita itu terungkap, banyak pengguna Internet memuji syarikat itu kerana tampil dengan kaedah kreatif untuk mengatasi masalah dalaman. Harian itu juga melaporkan bahawa pengguna internet membuat spekulasi bahawa pelakon Taiwan Hannah Quinlivan hamil lagi.

Malay News
Glamour Desk