UTeM Juara Liga Uni Sukan e-Sport 2020

Melaka: Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) muncul juara keseluruhan dalam Kejuaraan Liga Uni Sukan e-Sport 2020, yang dianjurkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi dengan kerjasama Majlis Sukan Universiti Malaysia (MASUM), baru-baru ini.

Naib Canselor UTeM Prof Datuk Dr Raha Abdul Rahim berkata pasukan mereka, yang diwakili oleh 16 pemain, membawa pulang trofi cabaran dari pertandingan sukan elektronik (e-Sport) yang pertama.

“Kejayaan ini melihatkan kecemerlangan pelajar dari universiti ini, yang dikenali sebagai ‘Tuah UTeM’ dalam arena sukan pada zaman sekarang, yang mula mendapat perhatian banyak dari dalam dan luar negara.

“Pertandingan ini juga merupakan arena terbaik bagi pelajar untuk mengambil langkah pertama ke dunia e-Sport pada peringkat yang lebih tinggi atau profesional,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sementara itu, Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar) UTeM Prof Dr Nurulfajar Abd Manap mengatakan, dalam pernyataan yang sama, bahawa pertandingan itu mampu membentuk pemain sokongan e-Sport di peringkat universiti untuk mewakili negara di ASEAN Permainan Universiti.

Sebanyak 67 institusi pengajian tinggi di seluruh negara telah mengambil bahagian dalam Kejuaraan Liga Uni Sukan e-Sport 2020, dengan Universiti Malaysia Pahang (UMP) menduduki tempat kedua dan Universiti Tunku Abdul Rahman (UNITAR) di tempat ketiga. – BERNAMA

Malay News
Farah Fauzi