‘Vanish Mode’ di Messenger

Tech: Ia akan dihapus secara automatik setelah menghantar mesej. Facebook baru-baru ini melancarkan ciri sedemikian di WhatsApp. Kali ini, syarikat telah mengumumkan pelancaran ‘Vanish Mode’ di Facebook Messenger. Menurut Facebook, mereka akan segera melancarkan mod lenyap serupa di Instagram. Maklumat ini telah diberikan dalam laporan laman web teknologi TechCrunch.

Ciri untuk menghapus mesej setelah mengirimnya sudah ada di Snapchat. Namun, ia berbeza dengan ciri mesej WhatsApp yang hilang. Apabila ciri dihidupkan, penerima mesej melihatnya dalam pilihan sembang. Mesej kemudian akan dihapus sebaik sahaja dia mematikan pilihan sembang. Sebaliknya, mesej itu kekal di WhatsApp selama 7 hari. Ia kemudian dihapuskan secara automatik.

Pihak berkuasa Facebook mengatakan bahawa penerima dan pengirim perlu menghidupkan ciri tersebut untuk memanfaatkan mod lenyap. Walaupun seseorang mengambil tangkapan skrin semasa mod ini dihidupkan, pemberitahuannya akan tersedia.
Baru-baru ini, Facebook mula memperkenalkan mod Vanish di Messenger di beberapa negara termasuk Amerika Syarikat. Kemudahan ini akan dilancarkan di Instagram tidak lama lagi.
Facebook telah membawa ciri baru untuk merayakan Virtual Diwali tahun ini. Ini termasuk menghantar pelbagai avatar dan mesej ucapan selamat peribadi.

Malay News
Technology Desk

Leave a Comment