Warganegara asing mesti bayar yuran karantina – NADMA

Putrajaya: Warganegara asing yang ingin memasuki Malaysia dan telah menandatangani Surat Perjanjian (LoU) serta menerima Nota Perjalanan harus mematuhi garis panduan yang ditetapkan oleh pemerintah yang merangkumi pembayaran caj karantina di Tempat Masuk Antarabangsa.

Agensi Pengurusan Bencana Nasional (Nadma) mengatakan, pemerintah telah mengeluarkan arahan tersebut kerana banyak Orang Bukan Pengawasan Malaysia (Pus) di stesen karantina gagal menyelesaikan pembayaran termasuk biaya pentadbiran dan pengurusan, hingga hari terakhir mereka kuarantin.
Menurut Nadma, bukan warganegara Malaysia termasuk tanggungan rakyat Malaysia akan dikenakan bayaran RM150 sehari berdasarkan tempoh karantina di premis hotel seperti yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan, serta caj pentadbiran dan pengurusan sebanyak RM2,600.

Secara keseluruhan, seorang bukan warganegara Malaysia harus membayar RM5,070 termasuk RM250 untuk ujian PCR (reaksi berantai polimerase) semasa ketibaan dan RM120 untuk Antigen Rapid Test Kit pada hari ke-13.
“LoU yang ditandatangani terdiri daripada janji untuk membayar semua caj (seperti yang dijelaskan secara terperinci dalam garis panduan),” kata Nadma dalam satu kenyataan semalam mengenai proses masuk dan karantina untuk PUS bukan Malaysia yang tiba dari luar negara.

Nadma juga menjelaskan bahawa pihak imigresen berhak mengeluarkan pesanan Tidak ke Darat bagi penumpang bukan Malaysia yang gagal mengemukakan Nota Perjalanan mereka.
Sebelum memasuki Malaysia, seseorang harus mematuhi peraturan masuk seperti yang ditentukan oleh imigrasi atau agensi pemerintah lain, di mana pemohon harus menyerahkan dokumen relevan bersama dengan LoU lengkap melalui e-mel Misi Malaysia yang sah, sekurang-kurangnya tiga hari sebelum tarikh keberangkatan dan jika berjaya, Nota Perjalanan akan dikeluarkan oleh Misi Malaysia, katanya.

Sejak 24 Julai tahun ini, pemerintah memutuskan bahawa semua individu yang memasuki Malaysia dari luar negara dikenakan kuarantin wajib di stesen karantina yang diwartakan berdasarkan peruntukan di bawah subseksyen 15 (1) Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342) untuk mengelakkan penyebaran Covid-19 di Malaysia.

Mengikut arahan itu, semua individu yang pulang dari luar negara dan memasuki Malaysia melalui International Entry Points harus menanggung kos karantina sepenuhnya.
Namun, sejak itu Nadma menerima beberapa aduan mengenai pembayaran oleh bukan rakyat Malaysia.

-Bernama